Shop menü

JÖN A PS4 APU EGYSÉGÉNEK PC-S VÁLTOZATA?

Érdekes kijelentést tett az AMD egyik illetékese, amelynek kapcsán meg is indultak a találgatások.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Jön a PS4 APU egységének PC-s változata?

A korábbi hírekből már kiderült, hogy a Sony PlayStation 4-es játékkonzolja ezúttal egy AMD APU egység köré épül, amely Jaguar alapú processzormagokkal, illetve Radeon HD sorozatú integrált videó vezérlővel érkezik, méghozzá GDDR5-ös típusú, megosztott rendszermemória társaságában. A chip a Sony egyes technológiáit is alkalmazza, ám az egyelőre nem világos, hogy pontosan melyeket.

A jelek szerint az ütőképes APU egység hamarosan asztali számítógépekben is feltűnhet, ugyanis az AMD illetékesei a termékből egy PC-s változatot is készítenek, amely már mentes lesz a Sony különböző technológiáitól, hiszen PC-s környezetben azokra valószínűleg amúgy sem lenne szükség.

Az AMD globális kommunikációért, illetve ipari marketingért felelős részlegének alelnöke, John Taylor a The Inquirer munkatársának adott nyilatkozatában beszélt az AMD fentebb említett terveiről, és néhány érdekességről le is rántotta a leplet.

Galéria megnyitása

A szakember szerint a Sony PlayStation 4-es játékkonzoljában helyet foglaló APU egység az AMD valaha készített legnagyobb teljesítményt kínáló megoldásának számít. Mr. Taylor persze gyorsan azt is hozzátette, hogy a szóban forgó APU egység PC-s változata nem ugyanazon a szinten helyezkedik majd el, mint PS4-es elődje, már ami a processzormagok számát, illetve a Radeon HD sorozatú videó vezérlő teljesítményét illeti. A PS4-es APU egység összesen nyolc processzormagot vonultat fel, Radeon HD sorozatú, 1152 shaderrel gazdálkodó grafikus vezérlője pedig 1,84 TFLOP/s-os számítási teljesítményt kínál, ami nagyjából a Radeon HD 7850 teljesítményszintjének felel meg.

A fentiekből kiindulva bizony bőven van mozgástér, ha a mérnökök karcsúsítani szeretnék a szóban forgó APU egységet, ugyanis mind a processzormagok számát, mind pedig az IGP shadereinek számát lehet csökkenteni. Ezzel egy kevésbé potens, kifejezetten játékosoknak szánt chip készülhet, bár itt Mr. Taylor valószínűleg egyszerűen a Kabini APU-ra gondolt. A Kabini APU egy alacsony fogyasztású, noteszgépekben és asztali számítógépekben egyaránt elhelyezhető SoC egység, ami már jó ideje szerepel az AMD útitervében. A Kabini APU maximum négy darab Jaguar processzormaggal, valamint GCN architektúra köré épülő, Radeon HD sorozatú videó vezérlővel érkezhet majd.

Egy blogbejegyzésben, amelyben a PS4 egyedi APU egységéről van szó, Mr. Taylor már rávilágított, hogy az egyedi APU egység az AMD 2013-as útitervén szereplő termékek építőkockáit használja. A szakember azt is mondta, hogy a PS4-es chip következő generációs AMD Radeon grafikus vezérlőre támaszkodik, de itt ebben az esetben valószínűleg a GCN architektúra átalakított, APU felhasználásra szánt változatáról lehet szó. Nem szabad elfelejteni azt a tényt, hogy az AMD az idén megjelenő, Streamroller alapú Kaveri APU egységek esetében is GCN alapú Radeon HD videó vezérlőt használ majd. Ennek értelmében meglepő lenne, ha egy külön Jaguar alapú chip is lenne a tarsolyban, amely valóban következő generációs IGP-t használ.

Az is különös, hogy az AMD eddig meglehetősen szűkszavú volt a Kabini APU egység memóriainterfészével kapcsolatban. Érdekes lenne, ha a chip a PS4-ben alkalmazott megoldáshoz hasonlóan megosztott GDDR5-ös rendszermemóriát használna, igaz, a memória-sávszélességgel legalább biztosan nem lenne gond - utóbbi a PS4 esetében 176 GB/s-os értéket képvisel. Más kérdés, hogy a GDDR5-ös memóriachipek késleltetési ideje rosszabb, mint DDR3-as társaiké, amelyek napjainkban a PC-k döntő többségében jelen vannak. A PS4 esetében egyébként egy többcsatornás, 256-bites adatsínen keresztül kapcsolódik az APU egység a 8 GB-nyi GDDR5-ös típusú fedélzeti memóriához.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére