A PC-s monitorok szegmense meglehetősen jól teljesít, ha a harmadik negyedéves eredményeket a második negyedévesekhez hasonlítjuk, ám éves szinten már nem túl kedvező a kép: a PC piachoz hasonlóan a PC-s monitorok piaca is gyengébben muzsikált, mint ahogy azt elmúlt év azonos időszakában tette.
Az IDC (International Data Corporation) legfrissebb elemzéséből kiderül, hogy a tavalyi év harmadik negyedévében globális szinten több, mint 35 millió PC-s monitort szállítottak le a különböző gyártók. Ez az érték 4,5%-kal jobb, mint a második negyedéves teljesítmény, azaz a harmadik negyedév folyamán 1,2 millió darabbal több monitort szállítottak le. Éves szinten sajnos már nem ennyire szép a kép: az előző év azonos időszakához képest 8,6%-os csökkenés mutatkozik. Ázsiában Kína és India területén növekedtek leginkább a szállítási mutatók, Európa területén pedig Németország és Oroszország szerepel a lista élén.
Az elemzők várakozásai szerint a nemrég lezárult negyedév alkalmával negyedéves szinten 3,2%-kal csökkenhetett a globális szállítási mutató. A korábbi előrejelzésekben még azt várták az elemzők, hogy 134,7 millió monitort szállítanak le a vállalatok 2013-ban, most azonban módosították az értéket: az új előrejelzés már 136,3 millió monitorról szól. Utóbbi – amennyiben minden a tervek szerint alakul – 8,5%-kal alacsonyabb érték lesz, mint az előző éves globális szállítási mutató. 2017-ig a csökkenő tendencia a mobileszközök egyre növekvő térhódítása miatt tovább folytatódhat: az elemzők 2017-re 109,6 milliós szállítási mutatóval számolnak. 2017 persze még messze van, így ne is foglalkozzunk tovább a jóslatokkal – nézzük inkább, milyen érdekes adatokat tartogat a friss elemzés.
Technológiához kapcsolódó érdekességek
A LED-es háttérvilágítást alkalmazó monitorok piaci részesedése egyre inkább növekszik: a tavalyi év harmadik negyedévében ezek a monitorok már a piac 84,9%-át tudhatták magukénak, ami éves szinten 14,4 százalékpontos javulást jelent. Képátló tekintetében elmondható, hogy jelenleg globális szinten a 21,x hüvelykes monitorok a legnépszerűbbek, ezek 21,4%-os piaci részesedést zsebelhettek be. Érdekesség, hogy az elmúlt négy negyedév folyamán végig ennek a méretkategóriának a képviselői voltak a legnépszerűbbek a PC-s monitorok szegmensében.
Hogy mely képarány uralja a PC-s monitorok piacát? Nos, erre valószínűleg mindenki tudja a választ: a 16:9-es. Ez a képarány a szegmens 77,5%-át uralja, ami több, mint négyszerese a második legnépszerűbb, a 16:10-es képarány piaci részesedésének. Ahogy az utóbbi hetek és hónapok híreit elnézzük, a 21:9-es képarány is megkezdte térhódítását, de hogy pontosan mekkora piaci részesedéssel bír, arra sajnos nem tér ki az IDC elemzése.
Az viszont kiderült, hogy az érintő funkcióval ellátott megjelenítők globális szinten mindössze 0,3%-os részesedéssel bírnak – ezek a monitorok az Amerikai Egyesült Államok területén meglehetősen népszerűek. A globálisan leszállított érintőkijelzős monitorok 48,6%-a az Amerikai Egyesült Államok területén található, ahol e szegmens 28,6%-át a Dell uralja.
Az előrejelzések alapján várható, hogy a TV tunerrel ellátott monitorok piaci részesedése a 2013-as 5,7%-ról 2017-re 7,7%-ra növekszik. Ezt a szegmenset jelenleg az LG és a Samsung uralja, akik együttesen e piac 95%-át tartják kézben.
Gyártókhoz kapcsolódó érdekességek
Globális szinten a tavalyi év harmadik negyedévében is a Dell volt a piacvezető gyártó a maga 13,9%-os piaci részesedésével és a 4,8 millió darab leszállított monitorával. A Samsung a szállítási mutatók tekintetében ugyan csak a dobogó második fokát foglalhatta el, de teljes árbevétel tekintetében továbbra is piacvezető szerepet töltött be: a vállalat a maga 1,09 milliárd dolláros teljes árbevételével a PC-s monitorpiac képzeletbeli tortájából 17,9%-os szeletet hasíthatott ki. A harmadik helyet ezúttal is a HP szerezte meg, az LG pedig most is negyedik lett. Az LG Latin-Amerikában 27,8%-os piaci részesedést könyvelhetett el, így itt piacvezető pozíciót szerzett, csak úgy, mint Közép- és Kelet-Európában, ahol a piac 18,4%-át uralta. Az ötödik helyre most befért az AOC, ami a második negyedév folyamán kénytelen volt beérni a hatodik pozícióval. A vállalat szállítási mutatók tekintetében az előző negyedévhez képest 11,6%-os növekedést ért el.