Patrick Walker, az EEDAR (Electronic Entertainment Design and Research) szórakoztatóipari elemző és konzultációs cég egyik vezetője a GamesIndustry.biz oldalon megjelent cikkében felhívta rá a figyelmet, hogy bár a Steam Early Access egyre népszerűbb, aggasztó a végleges formában megjelent és meg nem jelent játékok aránya.
A Steam 2013 elején indította hivatalosan útjára az Early Access programot, amelyben a márciusi kezdéskor 9 cím szerepelt, ebből a végső megjelenésig csak 3 jutott el. Az új fejlesztési modell 2014 elején kezdett jobban elterjedni: míg az előző évben összesen 583 Early Access cím jött ki, idén ezidáig már 1303 játék került be a programba.
A programba való bekerülés azonban messze nem azonos a végleges megjelenéssel. Az indulás óta az összes Early Access játéknak csak 25%-a jelent meg végleges, befejezett formában. Az alacsony arány csak részben magyarázható a hosszú fejlesztési időkkel, ill. a programba csak nemrég bekerült címekkel, ugyanis a 2013-as megjelenések adatai nem térnek el lényegesen a későbbiektől.
A 2013 március - 2014 szeptember közötti Early Acces játékok. Az oszlopokon belüli kék részben látható a teljes megjelenések száma."Egyértelmű, hogy sok előnye van az Early Access modellnek, de fennáll a lehetősége annak is, hogy a fejlesztők megszegik a vevőknek tett ígéretüket" - írta Walker. "Nem különbözik ez a játékiparban használt más modellektől, mint pl. a Kickstarteren, közösségi támogatással történő finanszírozás, vagy a szezonbérletek árusítása a DLC-khez - a vevő mindegyiknél előre fizet az ígért tartalmakért."
"Az egyik lényeges különbség az említett modellek és a Steam Early Access programja között a konkrét megjelenési dátum hiánya: az Early Access keretein belül egy játék elméletileg határozatlan ideig fejlesztés alatt állhat és közben eladhatják a vevőknek, míg a szezonbérlet egy meghatározott időintervallumra érvényes, a Kickstarteres projektek pedig becsült megjelenési dátummal rendelkeznek."
"Az Early Accesst eddig nem érte annyi negatív kritika, mint ezeket a hasonló üzleti modelleket. Ellenkezőleg, a Steam Early Access program legitimizálta a Steamen kívüli fizetős béták létét. Érdekes lesz azonban látni, hogy ez problémát fog-e jelenteni a vevők számára, ha folytatódik a jelenlegi trend, amely szerint a játékok hosszú időt töltenek fejlesztés alatt, vagy sosem készülnek el."