Shop menü

BEMUTATKOZOTT A DIRECTX12

De egyelőre több kérdésünk van, mint válaszunk.
Svindler ^2
Svindler ^2
Bemutatkozott a DirectX12

A Microsoft tegnap a GDC-n bemutatta a DirectX12-t, és ahogy az várható volt, a hangsúly az overhead mértékének csökkentésén volt. Az új API hardverközelibb lesz, mint a mostani DirectX11 variánsok, és nem fog annyi felesleges kört futni a grafikus vezérlővel. Ez jobb processzor kihasználtságot is jelent, amit sok esetben megfigyelhettünk már az AMD Mantle API-jánál is. A Microsoft egyébként együtt dolgozik az új Direct3D-n az nVidiaval és az AMD-vel, és mint kiderült, már a jelenleg kapható videókártyák is támogatni fogják a DirectX12-t. Egészen pontosan az összes GCN architektúrás Radeon (HD7700-asok és minden, ami felettük van), valamint az összes Fermi, Kepler vagy Maxwell alapú GeForce rajta van a listán (GTX400-as szériától kezdve minden). Persze az, hogy támogatják az új DirectX-et nem azt jelenti, hogy minden feltételének meg is felelnek. A DirectX 11.2 újdonságaiból jelenleg csak a GCN alapú Radeonok képesek profitálni. A GeForce-ok tudják futtatni az ilyen kódot, de csak feature level 11.0-n, ami azt jelenti, hogy amivel nem tudnak mit kezdeni, azt megkerülik. Valószínűleg ez lesz a helyzet a DX12 esetében is, viszont a hardverközelibb kód miatt minden felsorolt videókártyának jobb lesz a kihasználtsága, tehát ha nem is lesznek képesek minden extrára, gyorsulásra lehet számítani és már ez önmagában is egy nagy előny. Azt sajnos nem tudjuk, hogy a jelen generációs kártyák közül létezik-e olyan, ami minden szempontból meg fog felelni az új DirectX-nek (talán a GCN-es Radeonoknak van erre esélye, az AMD egy kicsit ködösen fogalmazott).

Operációs rendszer tekintetében egyelőre nem határozott meg kívánalmakat a Microsoft, de abból kiindulva, hogy a DirectX 11.2 is csak Windows 8.1 alatt elérhető, nem valószínű, hogy a Windows 7 tulajok az új DirectX-re frissíthetnének, sőt, még az is előfordulhat, hogy a Windows 8.1 is kevés lesz neki, és csak a Windows 9-cel fogja jól érezni magát az új API. Remélhetőleg erre nemsokára választ kapunk.

Érdekessége még a DirectX12-nek, hogy minden Microsoft platformon futni fog, így a multiplatform fejlesztés nagyon egyszerű lesz vele. Mit jelent a „minden”? Jelen esetben az asztali Windows mellett a Windows Phone-os telefonokat és az Xbox One-t is. A Microsoft a táblákat is felsorolta, úgyhogy az is előfordulhat, hogy a Windows RT is megkapja az új DX-et, de igazából az az operációs rendszer annyira haldoklik, hogy valószínűleg már a redmondiak is lemondtak róla.

Az új API alfa kódját egyébként demózták is a bemutatón, méghozzá két szoftverrel. Az egyik a Forza 5 PC-s portja volt, ami 1080p-ben futott 60fps-sel egy GTX TITAN Blacken. Ez persze nem túl meglepő, mert a TITAN jóval erősebb, mint az Xbox One GPU-ja, de a lényeg úgyis csak az volt, hogy megmutassák, milyen egyszerű a portolás. A Forza DX11.x-es kódjából készítettek DX12-est, és azt futtatták az nVidia által szállított alfa állapotú drivereken. Egyébként nem érdemes reménykedni, a Forza ettől még nem jön PC-re, csak demonstrációs célt szolgált az egész.

Akárcsak a 3DMark átírt változata, ami megkapta a DirectX12 támogatást. Ezzel azt demonstrálták, hogy mennyire csökken az overhead mértéke az utasításokon. Akit bővebben is érdekel, hogy pontosan mit változtattak, hogy ezt elérjék, az látogassa meg a DirectX fejlesztői blogot. Egyelőre nem túl bőbeszédűek és a fejlesztői eszközök sem állnak készen, de a jövőben valószínűleg még hallunk eleget a DX csapat munkájáról, mert még rengeteg megválaszolatlan kérdés van az új verzióval kapcsolatban. Az egyik például az, hogy mikor számíthatunk az érkezésére. Nos, az MS csak annyit mondott, hogy reményei szerint jövő karácsonykor már lesz játék, ami ezt használja, úgyhogy valószínűleg a Treshold kódnevű Windows 9-cel érkezik majd az újdonság.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére