Shop menü

AZ NVIDIA VÁLASZOL AZ AMD "FREESYNC" DEMÓJÁRA

Az AMD tegnapi bemutatóját nem hagyta szó nélkül Tom Petersen, aki aktívan részt vesz az Nvidia G-Sync eljárásának fejlesztésében, így komoly rálátása van a témára.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Az Nvidia válaszol az AMD "FreeSync" demójára

Nem kellett sokat várni arra, hogy az Nvidia illetékesei elmondják véleményüket az AMD tegnap bemutatott "FreeSync" eljárásáról, amely a gyártó ígérete szerint kvázi ingyenesen kínál majd olyan előnyöket, amiket az Nvidia egy viszonylag drága kiegészítő, a G-Sync segítségével valósít meg. A dolog persze nem ilyen egyszerű, ahogy azt korábbi hírünkben már kifejtettük – most az Nvidia egyik szakembere is elmondja, milyen buktatókat lát az AMD remekül hangzó koncepciójában.

Tisztább képet kapunk

A The TechReport munkatársának Tom Petersen mondta el a véleményét, aki aktív szerepet vállalt, illetve vállal az Nvidia G-Sync fejlesztésében, így ebben a témakörben igencsak képben van. Petersen leszögezi, hogy természetesen izgatott, mikor azt látja, a cég riválisa, az AMD érdeklődik a dinamikus képfrissítési ráta iránt és úgy gondolja, hogy az eljárásból profitálhatnak is a játékosok. Ezzel szerinte az AMD elismeri és hasznosnak tartja az Nvidia e területen elvégzett munkáját. Persze rögtön rá is mutat a tényre: az AMD "FreeSync" demója noteszgépek segítségével készült, ami probléma, hiszen ezek a rendszerek teljesen más kijelző-architektúrát alkalmaznak, mint az asztali számítógépek.

A noteszgépek esetében a kijelző és a GPU között közvetlenebb kapcsolat van, hála az LVDS, illetve az eDP (beágyazott DisplayPort) interfésznek. Az asztali monitorok ezzel ellentétben HDMI vagy DisplayPort kapcsolatot alkalmaznak – persze még a D-Sub és a DVI is széles körben használatos – amelyeknél a GPU és az LCD panel közé általában még egy skálázó chip is beágyazódik. Utóbbi miatt a dolgok jelenlegi állása szerint az asztali monitorok esetében közel lehetetlen olyan szolgáltatásokat implementálni, mint amilyen a dinamikus képfrissítési ráta.

Az Nvidia pontosan ezért alkotta meg a G-Sync modult, ami tulajdonképpen átveszi a klasszikus skálázó ASIC szerepét, helyette pedig az Nvidia saját megoldásait veti be a megfelelő funkciók biztosításához. Petersen szerint napjainkban nincsenek olyan skálázó ASIC egységek, amelyek támogatnák a változó/dinamikus képfrissítési ráta alkalmazását – ha lennének ilyenek, akkor az Nvidia tudna róluk.

A vállalat szakembere a korábban említett VESA szabvánnyal kapcsolatban, amely lehetővé teszi a dinamikus képfrissítési ráta alkalmazását, meglehetősen érdekes véleményt fogalmazott meg: ő nem gondolja, hogy erre szükség van, hiszen a DisplayPort már minden olyan funkciót felvonultat, ami csak kellhet a dinamikus képfrissítési ráta alkalmazására, hála a vblank interval bővítményeinek. Pontosan ezért van az, hogy a G-Sync hibátlanul működik a meglévő kábelekkel, méghozzá úgy, hogy semmiféle újabb szabvány alkalmazását nem követeli meg. Az Nvidiának éppen ezért nincs szüksége arra és nincs is terve arra, hogy a VESA illetékeseit ostromolja olyan új szabvány megalkotásáért, amely G-Sync-hez hasonló funkcionalitást kínál, hiszen a funkcióhoz szükséges szabványok, illetve eljárások már adottak.

Az Nvidia egyébként határozott stratégiát képvisel G-Sync ügyben, amelynek értelmében nem kívánja elérhetővé tenni az általa komoly befektetések árán kifejlesztett eljárást a konkurens gyártók számára. Petersen szerint akkor, ha a konkurensek hasonló funkcionalitásra vágynak, nekik is el kell végezniük az ehhez szükséges munkát – vagyis be kell vetniük a megfelelő szakembereket, akik megoldják a kérdést. Ez a kijelentés összességében nem meglepő, hiszen már régóta köztudott, hogy az Nvidia a GeForce GPU-kat és a hozzájuk kapcsolódó megoldásokat egységes platformként látja, csak úgy, mint a Sony a PlayStation 4-et vagy a Microsoft az Xbox One-t. A gyártó ennek értelmében védi saját megoldásait, legyen szó a PhysX-ről, vagy egyéb, GPU-ra támaszkodó eljárásokról.

Ez a felfogás szerencsére nem minden vállalatra jellemző: az AMD és az Intel egyaránt sokkal barátságosabban kezelik a különböző szabványokat – gondoljunk az x86-64-re vagy az USB szabványra. Az Intelre különösen igaz, hogy "rengeteg munkát elvégzett már másoknak".

A felek néhány dologban egyetértenek

A fentiek tehát összességében más megvilágításba helyezik a történetet, de azt azért leszögezhetjük, hogy az AMD és az Nvidia néhány kulcsfontosságú dologban legalább egyetért. Mindkét fél elismerte, hogy a technológia, ami a változó képfrissítési ráta alkalmazásához kell, egyes esetekben már rendelkezésre áll. Abban is egyetértés van, hogy a technológia széleskörű alkalmazásának legnagyobb akadálya asztali fronton az LCD panelek – és a skálázó chipek – részéről mutatkozó támogatáshiány. Abban viszont már nincs egyetértés a felek között, hogy miként lehetne megoldani azt, hogy a változó képfrissítési rátára támaszkodó rendszerek minél szélesebb körben elérhetővé váljanak.

A dolgok jelnelegi állása szerint nagyon úgy tűnik, hogy az AMD a skálázó ASIC chipek gyártóival próbálja majd szorosabbra fűzni a kapcsolatot annak érdekében, hogy megoldásaik támogassák a változó képfrissítési ráta alkalmazását. Mivel az Nvidia a G-Sync bedobásával már alaposan felkavarta e szegmens állóvizét, így az AMD-nek talán könnyebb dolga lesz, ha meg akarja győzni a monitorgyártókat és a skálázó chipek fejlesztőit a szóban forgó technológia támogatásának szükségességéről, hiszen az eljárás iránt a vásárlók részéről minden bizonnyal mutatkozik majd némi érdeklődés.

Mit hoz a jövő?

Az egyelőre kérdéses, hogy az AMD "FreeSync" eljárására alapozó rendszerek mikor jelennek meg szélesebb körben, az viszont már biztos, hogy az Nvidia G-Sync támogatásával felvértezett monitorok az idei év második negyedévében válnak elérhetővé.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére