1. Bevezető
A PC-s hangkeltés világában a többcsatornás hangrendszerek térhódítása ellenére a hagyományos 2.0-ás, vagyis a kétdobozos sztereo megoldások is még említhető érdeklődésre tartanak számot. Ez részben annak köszönhető, hogy a mélynyomóval ellátott változatoknak (2.1-es hangrendszereknek) vagy a sokcsatornás (5.1-es, 6.1-es vagy akár a 7.1-es) rendszereknek sokszor nem tudunk megfelelő körülményeket biztosítani asztalunk környékén. Elsősorban a háttérsugárzók elhelyezésével adódnak gondok, ám sokszor nehéz helyet találni a terebélyes mélynyomónak is. Másrészről lehet, hogy csak egyszerűen nem érezzük szükségét a térhangzásnak, valamint a mélytöbbletnek, amit egy szubláda képes biztosítani az ún. szatellit hangszóróknak, helyette az így megspórolt összeget szívesebben költenénk a hangminőségre. Ezen apropóból gyűjtöttünk egy csokorra valót a 2.0-ás hangrendszerekből, hogy kiderüljön, milyen reprodukcióra képes a 15-25 ezer forintos árkategória.
Mivel a készülékek specifikációs táblázata sokszor semmilyen valós információt nem takar, ráadásul a hangrendszerek leadott teljesítménye is sokféleképpen mérhető, így ezektől most eltekintettünk, helyette minden esetben fülünkre támaszkodtunk.
A hangszórók legnagyobb próbatétele a zenehallgatás. A meghallgatás során első körben elektronikus zenét alkalmaztunk, melynél leginkább a leadott mélyek mennyiségére és magas hangok tisztaságára fordítottuk figyelmünket. A már nagyobb kihívást jelentő akusztikus zenénél van értelme térérzetről, vagyis a színpad szélességéről és mélységéről, valamint a hangzás semlegességéről beszélni, nem jó ugyanis, ha hangrendszerünk bizonyos hangszíneket vagy hangszereket túlságosan kiemel, ezzel elnyomva a többit. Fontos beszélnünk még a készülékek dinamikájáról is, mivel a hangerőkülönbségek érzékeltetésének legtöbbször a kis teljesítményű, gyenge minőségű beépített erősítő és tápegység szab korlátokat. A hangszóró játékos és filmes felhasználását szintén ez a tulajdonsága határozza meg, az érthető párbeszédekhez tiszta középhangokra van szükség, a robbanások visszaadásában pedig a leadott mélyek mennyisége és minősége játszik fontos szerepet.
A körülmények
Tesztkörnyezetünk egy 5x4m-es, átlagos belmagasságú szoba volt, forrásként veszteségmentes flac vagy 192kbps és 320kbps tömörítésű mp3-ak, valamint filmek és játékok szólaltak meg egy Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music hangkártyán keresztül, viszonyítási alapnak pedig egy a „hifisták” körében is méltán elismert AKG K-501 fejhallgató szolgált.
Hanganyagaink a következők voltak:
Zene:
[italic]Oscar Salguero feat. Martha - Where You Are
Ian Carey - Keep On Rising
Britney Spears - Circus (Tom Nevilles Ringleader mix)
Queen - Hammer To Fall
Sum 41 - Handle This
John Frusciante - Heaven
100 Folk Celsius - Egy cowboy Rióban
Biel Ballester Trio, Graci Pedro, Leo Hipaucha - When I Was A Boy
Paco de Lucia - Entre Dos Aguas
Katie Melua - Call Off the Search
[/italic]Játék:[italic]
NFS: Carbon
NFS: Pro Street
Unreal Tournament 3
[/italic]Film:[italic]
Az olasz meló (The Italian Job)
Agyő, nagy Ő! (The Heartbreak Kid)
Kung Fu Panda[/italic]
2. Logitech Z-5
Logitech Z-5
Kezdjük a teszt legszerényebb darabjával. A Z-5-ös szettet elsősorban notebook mellé szánta a gyártó, amolyan kiegészítő „kényszerhangszóróknak”. Ehhez képest kellemes csalódásban volt részünk, de ne szaladjunk még előre, előbb csomagoljuk ki a készüléket!
Áttekintés
A pakk nem sok helyet foglal, mivel maguk a hangszórók sem mondhatóak óriási termetűeknek. A hangkeltőkön kívül a csomaghoz jár egy kezelési kézikönyv, telepítő CD és egy 2,5mm-es jack hosszabbító kábel, mely a két hangszóró egyesítéséért felel. A számítógép összeköttetését USB-n keresztül kívánta megoldani a gyártó. A hangrendszert főként notebook tulajdonosoknak szánták, a felhasználás körülményei viszont igen szélesek. A hátul elhelyezett 3,5mm-es jack bemenetnek köszönhetően éppen olyan jól tudjuk asztali PC-hez, mp3 lejátszóhoz és egyéb audio kimenettel ellátott eszközökhöz is használni. Ha lehetőségünk van, akkor USB-n keresztül csatlakozzunk, mivel ezzel valamelyest szebb hangzást tudunk elérni, a gyártó hangminőség terén erre nagyobb hangsúlyt fektetett.
A fényes, zongoralakk fekete festés elegáns megjelenés kölcsönöz a dobozoknak, ezeket minden irányból hangszóróselyem veszi körül, így eltávolítani sem lehet őket. Az egy utas, két hangszórós megoldás tiszta hangzást ígér, bár ilyenkor le kell mondanunk a különösen alacsony és magas frekvenciákról. Bass-reflex kialakításról lévén szó számíthatunk némi mélyhangra is - ez esetben csak mélyközepekre - a lyukak a csatlakozók fölé, hátulra kerültek. A dobozok nem csúszkálnak, az elhelyezés igen stabil az alulra ragasztott gumitalpaknak köszönhetően.
A készülék egyik érdekessége, hogy a dobozok nemcsak előre, hanem hátrafelé is sugároznak. Ez elsőre kicsit furcsán hangzik, mivel fal elé téve arról is visszaverődnek a hangok, ezzel némileg meghamisítva a hangképet, érdemes tehát bizonyos távolságot tartani a fal és a hangdobozok között. A legjobb, ha a szoba közepén helyezzük el őket, ezzel két irányba is jó hallhatóságot biztosíthatunk. A rendszer másik különlegessége a vezérlésben rejlik.
A hagyományos, dobozokra szerelt kezelés helyett mindössze egy kisméretű távirányítót kapunk, mellyel a készülék ki és bekapcsolható, valamint a hozzá való szoftver feltelepítése után elindíthatjuk a média lejátszónkat. Ezeken kívül hangerőt állíthatunk és válthatunk vele a zeneszámok közt. A távirányítóhoz egy gombelem is jár, a beszerzéssel tehát nem kell foglalkoznunk. Az infrás távirányítót elég volt a jobb hangszóróba szerelt vevőegységre nagyjából ráirányítani, az információátvitel mindig folyamatos és pontos volt. A hangdobozon egyetlen kapcsológombot vagy potenciométert nem találtunk, ahogy a hangszínszabályzás és a fejhallgató kimenet is lemaradt a készülékről.
Meghallgatás
Elektronikus zenénél elsősorban „diszkó feelinget” várunk minél több erővel, az átütő mélyekre és jól hallható magasakra vagyunk kíváncsiak. Egy utas, ráadásul kis hangszórós rendszerről lévén szó nem meglepő, hogy ezt sajnos semmilyen formában nem sikerült teljesítenie a Z-5-nek. Oscar Salguero feat. Martha - Where You Are c. számában a komoly mélyek bizony hiányoznak, bár nem teljesen reménytelen a helyzet, ugyanis rock zenében azért felfedezhető némi erő a mélyközepeknek köszönhetően, a bass-reflex nyílások mégsem kerültek hiába a dobozra. Tere alig van, bár támadt némi sztereo érzésünk, akusztikus zenében legfeljebb annyit hallhattunk, hogy melyik irányból jön a zene, finomságokat nem lehetett megfigyelni a hangképben. A rendszer meglepően hangos tud lenni méreteihez képest, de csak az énekhangok képesek tisztán megszólalni. Közel teljes hangerőnél már erőlködést tapasztaltunk, a Sum 41 - Handle This c. nóta kifogott a Z-5-ön, a hangerőkülönbségek eltűntek, teljesen dinamikátlanná vált a hangrendszer. Az ilyen jellegű rockzenéket legfeljebb alacsony hangerő mellett élvezhetjük. Ennek megfelelően a hangszórókat játékhoz sem igazán ajánljuk, az erőtlen mélyek hiteltelenné tették a robbanásokat, mely filmes felhasználás során is gondot okozott a hangrendszernek. Minden rosszban van valami jó, a tiszta középhangoknak köszönhetően a párbeszédek legalább jól hallhatóak voltak.
3. Creative GigaWorks T20
Creative GigaWorks T20
A Creative hangszóróival kapcsolatban ez idáig jó tapasztalatokat szereztünk, így hasonló reményekkel vettük kézbe a gyártó komoly minőségűnek mondott játékos és zenei felhasználásra egyaránt ajánlott hangrendszerét.
Áttekintés
A jól becsomagolt szetthez némi útmutatót kapunk, egy áramátalakító adaptert, egy jack összekötőkábelt és egy RCA-jack átalakítót, mellyel többek között tévéhez is csatlakoztathatjuk a hangrendszert.
A hangdobozok mérete nagyjából megegyezik a Logitech termékével, ám hasáb forma helyett a Creative inkább a hagyományos kivitelezés mellett tette le a voksát. Előrefele szélesedő hangdobozai igen nagy mélységgel bírnak, bass-reflex kialakításúak, az ehhez tartozó lyukak pedig érdekes módon felfelé irányítják az összegyűjtött mélyhangokat. A formaterv nagyon elegáns, a megépítés során rendkívül jó minőségű anyagokat használtak fel. A viszonylag kis átmérőjű, hosszúlöketű üvegszálas membránokat levehető hangszóróselymek védik a portól és fizikai behatásoktól.
A vezérlés a jobb oldali hangszóró kiváltsága. A hangerőszabályzó egyúttal bekapcsoló gombként is funkciónál, ezen kívül kétállású hangszínszabályzásra is lehetőségünk van (mély és magas) a potenciométerekkel. Ezekhez igen könnyen hozzáférhetünk, bár kis megszokást igényelnek, mivel tekerés közben rendkívül csúszósak. Kapunk továbbá egy fejhallgató kimenetet, melynek használatával elnémul a hangrendszer, a fejhallgatóra szintén hatással van a hangerő és hangszínszabályzás. Mellette foglal helyet a 3,5mm-es audio bemenet, így könnyen csatlakoztathatunk mp3 lejátszót vagy más audio eszközt. A hangdobozok talpa ez úttal is gumírozott, ezért nem csúszkálnak, nem karcolódnak.
Meghallgatás
Elektronikus zenénél a Logitech megoldásához képest mélyek terén valamivel több erőt tapasztaltunk, a Creative rendszere már jóval szélesebb átviteli tartománnyal rendelkezik, a két utas technika előnye azonnal megmutatkozott. Itt nem földrengető mélyekre kell gondolni, de a potenciométerek csavargatásával öblös dobozhangzás nélkül is már igen élvezhetővé vált a hangszín. A magasak pedig gyönyörű tisztasággal szólaltak meg, a gyártó tudhat valamit, mivel ezt már korábban több másik szettjénél is tapasztaltuk, érdemes tehát az alaphelyzetből ezt is feljebb tekerni. A dinamika ütősebb rockzenénél is megmaradt, a hangerőváltások jól hallhatóak maradtak, bár hangerő szintjén a Creative sem izmosabb a Logitech szettjénél. A térérzet akusztikus zenén viszont jelentősen javult, itt már érezhetően széles a sztereo kép, ezúttal sokkal nagyobb élményben volt részünk Paco de Lucia - Entre Dos Aguas c. gitárjátéka alatt. Mélyek terén már valamennyi részlet is kihallható, csodákat azonban ne várjunk tőle. A filmek és játékok a T20-szal már élvezhetővé váltak, a robbanások egészen energikusak, jól bírja a hangerőváltásokat is, a mély és magas kiemelések ellenére pedig a párbeszédek is hallhatóak maradtak.
4. Altec Lansing MX-5020
Altec Lansing MX-5020
Az Altec Lansing műhelyéből már számos elismerésre méltó hangrendszer került ki, így érthető, hogy magas elvárásokat támasztottunk tesztünk következő szereplőjével szemben is. A hangrendszer széles tartományt, pontos megszólalást és meglepően mély hangzást ígér, meglátjuk ezek közül mely tulajdonságokat váltja be a típus.
Áttekintés
A dobozban a hangszórók mellett egy használati útmutatót, a forráshoz egy 3,5mm-es jack összekötő kábelt és egy áramátalakító adaptert találtunk.
A hangdobozokat gömbölyded, hosszúkás formatervezéssel látták el, a fényes fekete lakkozás itt sem maradhatott el. A kis mélységű dobozokon ezúttal nem találunk bass-reflex nyílásokat, az ígért erőteljes mélyhangokat a saját fejlesztésű MaxxBass® technológia segítségével kívánja elérni a gyártó. Mivel erről bővebb információt nem találtunk, valószínűsítjük, hogy a technológia annyit tesz csupán, hogy a zárd ládák hagyományos helyett hosszúlöketű mélyközép sugárzókat használnak. A két utas dobozok elejét hangszóró selymek védik a külső behatásoktól, eltávolítani ezeket nem lehet, a gumitalpaknak köszönhetően pedig a hangrendszer stabilitása is jónak bizonyult.
A szett különlegessége, hogy a szimmetrikus megjelenés érdekében a vezérlést a jobb hangdobozba, egy fedőlap mögé bújtatták, mely az állapotjelző LED benyomásával nyitható le. A potméterekkel hangerőszabályzásra (szintén bekapcsoló gombként is funkcionál) és hangszínszabályzásra nyílik lehetőségünk, mellettük pedig a fejhallgató kimenet található. Vaskosabb ujjakkal problémás lehet a tekerőgombokat használni, ugyanis kissé összezsúfolták őket. A készülék két bemeneti forráshoz csatlakoztatható egyszerre, így a számítógépes felhasználás mellett egyéb forrás erősítőjeként is működhet.
Meghallgatás
A szett elektronikus zenében nyújtott teljesítménye igen vérszegénynek mondható. Sajnos erőtlen, mélyszegény megszólalásán a basszus potenciométer tekergetése sem segített, erre dobozszerű hangzással reagált a hangrendszer, ezért jobb, ha ezt középállásban hagyjuk. Hangerő tartalékával ugyanazon a szinten helyezkedik el, mint többi tesztalanyunk, egy kellemesen magas hangerőről beszélhetünk, mellyel egy viszonylag nagy szobát is képesek vagyunk behangosítani. Az Altec Lansing készüléke akusztikus zenén szinte megtáltosodik, igaz erejét ebben a műfajban tudja megmutatni. A térérzetünk Biel Ballester Trio - When I Was A Boy c. száma alatt nagyon jó volt, a hangszerek jól pozícionáltak, egyértelműen követhetőek voltak. A két utas hangrendszer magas hangjai nagyfokú tisztasággal szólaltak meg, a potenciométert érdemes magas szinten tartani, nagyban növelik az élményt. Magasabb hangerőn a keményebb rockzenét már sajnos nem bírják a hangszórók, torzítanak, összeomlik a kép. A játékok robbanásai szintén hiteltelenek, filmek alatt pedig egyáltalán nem várhatunk el izgalomfokozó mélyeket, a szettre inkább a kristálytiszta beszédhangok a jellemzőek.
5. Trust SP-2697
Trust SP-2697
A Trust prémium minőségű hangszórókészlete nagy méreteivel és teljesítményével, valamint különálló vezérlődobozával hívja fel a figyelmet magára.
Áttekintés
A csomag a készüléken kívül egy vezérlő dobozt, összeszerelési útmutatót, egy RCA-jack és egy 3,5mm-es jack-jack átjátszókábelt, hangszórókábeleket, valamint egy hálózati adaptert tartalmaz.
A szett megtervezésénél a klasszikus szögletes formatervet vették alapul. A fadobozos két utas rendszerű hangfalak matt fekete színűek, egyedül az elülső lekerekített borítások kaptak fényes lakkozást. A membránok védelméről hangszóróselymek gondoskodnak, melyek ezúttal is fixen vannak rögzítve. A bass-reflex ládák kimeneti nyílásai hátul találhatóak meg a csatlakozók társaságában. A csipeszes csatlakozásnak köszönhetően a mellékelt kábelek tetszőleges hosszúságúra cserélhetőek, bár a gyári vezetékek sem bizonyultak rövidnek. A hangládák a Trust esetében is gumitalpakat kaptak, a stabilitás ennek megfelelően kifogástalan volt.
A különálló vezérlődoboznak köszönhetően nagyon kényelmes volt a szett beállításait elvégezni. A bekapcsoló és forrásválasztó gombon kívül hangerőszabályzásra és kétállású hangszínszabályzásra kapunk lehetőséget. A fejhallgató kimenet elöl, a másodlagos forrás bemenet pedig ennek szomszédságában található meg.
Meghallgatás
Az elektronikus zenehallgatást tesztünk alatt egyedül a Trust készülékénél élveztük. Végre igazán alacsonyfrekvenciás mélyeket hallhattunk, melyek már bizonyos bútordarabok megremegtetéséhez is elegendőek voltak. A magasak tisztasága megfelelő volt, és emellett a középhangok sem szorultak háttérbe, a hangszínszabályzóval könnyen be tudtuk állítani a stílusnak megfelelő hangszínt. A rendszer hangerőtartaléka ennek ellenére nem nagyobb a többiekénél, annyi történt „mindössze”, hogy a hangzás a telt mélyeknek hála komoly tekintélyt kapott. Ütősebb rockzene alatt viszont már kezdenek előjönni a hangrendszer hiányosságai, a hangszerek mosottak, összefolynak. Közepes hangerőnél a hangrendszer még képes tartani ezt a szintet, e fölött viszont összeomlik, a hangerőváltások eltűnnek, dinamikátlanná válik, további hangosítással pedig torzít. Akusztikus zenén a sztereo kép elfogadható, van róla elképzelésünk, hogy a hangszerek hol helyezkednek el, ám ez meg sem közelíti az Altec vagy a Creative szettjének terét. Katie Melua - Call Off the Search c. jazz előadása alatt is inkább energikusságról beszélhetünk, mely a telt mélyeknek köszönhető, a hangrendszer nem sok részletet mutat meg nekünk, úgy éreztük egy vékony fal van a zene és köztünk. A filmes és játékos felhasználásnak igencsak kedveznek az energikus mélyek, ám magas hangerőn már elveszik a dinamika. A hangszínszabályzóval pedig óvatosan bánjunk, a mélyek és magasak kiemelésével a párbeszédek érthetősége romlik, így valószínűleg sokszor fogunk a tekerőgombok után nyúlni.
6. Értékelés
Logitech Z-5
A Logitech Z-5 egy olyan hangrendszer, mely csak alapvető igényeket képes kiszolgálni, ennek megfelelően zenei, filmes és játékos felhasználásra csak nagyon korlátozott mértékben tudjuk ajánlani. Ezt főként a mélyszegénységnek és a viszonylag szűk térrel rendelkező hangzásának köszönheti, ám kellemes csalódásként ért minket, hogy az énekhangokat meglepően tisztán szólaltatta meg. Az egyszerű USB-s csatlakoztathatóság és infrás távirányító könnyű telepítést és kényelmes kezelhetőséget eredményezett.
A két irányban sugárzó szettet csak azoknak ajánljuk, akik az integrált notebook hangszórókat szeretnék egy kényelmes távirányítós hangrendszerrel helyettesíteni, akik viszont a minőségi hangzást keresik, jobb, ha tovább nézelődnek.
Creative GigaWorks T20
Összegezve a Creative rendszerét nagyon kellemesnek és hosszútávon is hallgathatónak találtuk. Már elég nagy hangtartománnyal, széles hangképpel és viszonylag semleges hangzással rendelkezik, zenehallgatás közben egyik hangszert sem éreztük tolakodónak. A filmek és játékok megszólaltatása kellően energikusra sikeredett, bár egy szubláda mélységeire nem volt képes lemenni a hangrendszer. Mindazonáltal ezeken a területeken is kellemesen használható a szett, melyben az érthető párbeszédek is szerepet vállaltak. Az építési anyagok kiválóak, kezelőfelülete pedig tökéletes lenne, ha a csúszásra hajlamos potenciométereket egy tapadósabb változatra cserélnék.
A gyártónak egy minden téren jól használható hangrendszert sikerült megépítenie a T20 személyében, így nem kérdéses, hogy tetszésünket ez a szett nyerte el a legjobban, kijár neki az ajánlott minősítés.
Altec Lansing MX-5020
Az Altec Lansing hangrendszerének meghallgatása után vegyes kép alakult ki bennünk. A mélyek hiányát leszámítva a szett semleges hangzással rendelkezik, a hangszórók hosszútávon is hallgathatóak, ami vitathatatlan előny. A térérzet szintén remek, a hangszerek pedig jól elkülöníthetőek egymástól, akusztikus zenére tehát nagyon jó választás. A keményebb rock műfaj viszont már könnyedén két vállra fekteti, komolyabb hangerőnél dinamikátlanná válik a szett. A mélyszegénység pedig nem csak az elektronikus zenében, hanem játékok és filmek alatt is komoly hátrányt jelent, ezeken a területeken tehát ne várjunk sokat a hangrendszertől. A közepesen vastag műanyagok összeszerelési minősége jó, a kezelőszervek egy részét kicsit nehézkesen tudtuk használni (egyébként elégedettek voltunk velük), a fejhallgató kimenet elhelyezése viszont szerencsés, a lenyíló fedőlap pedig egy nagyon látványos dizájnelem.
A szett tehát filmre és játékra nem a legjobb választás és bizonyos zenei műfajokban már képes gyengélkedni.
Trust SP-2697
A Trust hangrendszer esetében először volt könnyű dolgunk, ugyanis egyetlen műfajban bizonyult kiemelkedően jónak, ez pedig az elektronikus zene. Alacsonyfrekvenciás mélyeivel tekintélyes hangzásra képes, melyhez sem erőltetett középhangok, sem bántóan erős magas tartomány nem társult. A tér érzékeltetésében és zenei részletességében viszont jobb is lehetne, akusztikai zenére és megerőltetőbb műfajokhoz nem javasoljuk, filmekhez és játékokhoz is csak mérsékelten ajánlott a szett. A lehengerlő mélytartománynak hála normál hangerőn komoly erővel szólalnak meg a robbanások, bár ilyenkor a párbeszédek kevésbé hallhatóak, nagyobb hangerőnél pedig elveszik az erő, torzít a rendszer. A hangszórókhoz kapunk egy jól kezelhető vezérlődobozt, melyen egy audio bemenet és egy fejhallgató kimenet is helyet kapott, a használhatósággal tehát nem adódhat gondunk.
A hangrendszer elsősorban a dübörgő mélyeknél bizonyított, de ha a középszerű hangzásnál többre vágyunk, jobb, ha tovább keresgélünk.
                                  
A teszttermékekért köszönet a Cédrus és Ramiris Kft-nek!