1. Bevezető
Ez alkalommal az Asus berkeiből ismerkedünk meg egy 3D-s monitorral, és két olcsósított prémium paneles kijelzővel. Újdonság, hogy a korábban tesztelt aktív záras technológiával szemben ezúttal egy passzív megoldással rukkoltak elő a cég mérnökei, ráadásul IPS alapon, ezért kíváncsiak voltunk, vajon felveszik-e a versenyt az LG hasonló kijelzőivel. A VS szériás monitorok pedig e-IPS panellel rendelkeznek, ami nagy öröm, hiszen mérsékelt áruk alapján a TN paneles kijelzőkhöz tartoznak. Éppen ezért a VS229H és VS239H típusú monitorokat a TN kategóriában vizsgáltuk meg, nem lenne ugyanis igazságos, ha a kétszer drágább modellekkel versenyeztetnénk őket.
Mielőtt még megismerkednénk a kijelzőkkel, tekintsük át a fontosabb adatokat, amiket a következő táblázatban foglaltuk össze:
2. Asus VG23AH - Áttekintés
Asus VG23AH - 3D-s monitor IPS alapokon, passzív szemüveggel
Kezdjük a monitor küllemével. A VG széria tetszetős formatervén szerencsére nem változtattak, ezt a prémium kijelző egy az egyben megkapta, de sajnos a színezés is maradt teljesen fekete (itt-ott feldobhatták volna egy kicsit). Az összhatást mi mégsem neveznénk komornak, mert az egyszerű, de hatásos formaterv ezt kellően ellensúlyozza. A kávát ugyanis egész vékonyra tervezték, és a szép látvány érdekében a fekete festést helyenként fényes bevonattal is ellátták. A kijelző ezért inkább elegánsnak hat. A készülék az anyagminőségével sem vall szégyent, a káva egészen vastag anyagokból készült, és tapogatás közben sem tapasztaltunk kellemetlen recsegéseket.
A monitor képbeállításaihoz nyomógombokat kapunk (az ASUS nem híve az érintőgomboknak), ezeket a káva elején, jobb oldalon találjuk meg. A gombok jól működtek, a nagyméretű felületüket könnyen ki tudtuk tapintani. Még szürkületnél is jó volt használni ezeket, mert a fekete káván jól látszottak a fehér feliratok, de sötétben már nem ártott volna, ha lett volna gombmegvilágítás vagy szoftveres menüvezérlés. Azért, hogy könnyebb legyen az életünk, gyorsgombokból is kapunk néhányat a legfontosabb funkciókhoz: képprofil állítás, 3D módok, fényerő beállítás, valamint bemeneti jelváltás. Emellett természetesen megtalálható az automatikus beállítás gombja is, amit a VGA bemenet esetén használhatunk. A menü egyébként gyorsan reagált a gombnyomásra, az viszont kellemetlen, hogy a gombok némileg kattogtak. Az állapotjelző lámpa a már megszokott módon jó: szolid kék fénye nem vonta el figyelmünket a képről és a készenléti narancs fény sem volt zavaró a sötét szobában.
A készülék egy nagy és súlyos állványt kapott, ezért nagyon stabilan tud állni az asztalon. A kijelzőt előrefelé 5 fokban, hátrafelé 15 fokban lehet megdönteni, ami egy kellemesen széles tartomány akkor, ha nincsenek extra igényeink. Az állványt összesen 300 fokban lehet elforgatni (mindkét irányba 150 fok) ami egy társaságban különösen hasznos. A konfigurációs lehetőségek közt szerepel még a magasságállítás is, ám ehhez előbb el kell távolítanunk a biztonsági kampót a talapzat nyakából. A porté mód hiányzik a repertoárból, de a különleges állványoknál talán ezt hiányoljuk a legkevésbé (a gyártó ezt valószínűleg azért hagyta el, hogy stabilabb legyen a monitor).
A kijelzőt fali állványokra is felszerelhetjük. Ehhez előbb el kell távolítanunk az állványt, utána előbukkannak a VESA 100 szabványú lyukak. A készüléken az alapvető VGA bemeneten kívül találtunk egy darab DVI és két darab HDMI 1.4 kaput is. Extraként a monitoron egy fejhallgató kimenetet is van, hogy a HDMI audio sávja is hallható legyen. Van itt még egy audio bemenet is arra az esetre, ha külső forrást szeretnénk csatlakoztatni. Ezért HDMI jel esetén kiválaszthatjuk, hogy a HDMI audio sávja vagy a PC bemenet szóljon. A kijelzőben hangszórók is vannak. Minőségük egész jó, bár ahogy lenni szokott, a készülék műanyag doboza felerősíti a középhangokat.
Ami a kellékeket illeti, a monitorhoz megkapjuk a kijelző kézikönyvét, egy audio kábelt, egy tápkábelt, egy VGA kábelt, valamint egy DVI kábelt, így ez utóbbit már nem kell külön megvenni a monitorhoz. A csomag tartalmaz továbbá két polárszűrős szemüveget is, melyből az egyik felcsatolható, így a szemüvegeseknek is jár gyárilag megoldás. Apró figyelmesség, hogy a csomag része egy törlőkendő is a tisztításhoz.
3. Asus VG23AH - OSD és Képprofilok
OSD
A monitorban az Asus szebb menüje található meg, amelyben szerencsére megmaradt a jól bevált logikus elrendezés. Lássuk a főbb lehetőségeket:
[list type="unordered"]
[*]Az élességállítás (Sharpness) jól jön, ha markánsabb éleket szeretnénk. Ezt a funkciót a VGA bementen érdemes használni, de a digitális bemeneteken is alkalmazhatjuk.
[*]A monitorban dinamikus kontrasztszabályzás (ASCR) is van, ami a próba során lassan és fokozatosan állította magát. A funkció lényege a gyorsaság lenne (a sebességét szabályozni pedig nem lehet), ezért nem sok értelme van. Alaphelyzetben ezt mindegyik képprofilnál kikapcsolva találjuk, ezért mindegyikében külön-külön aktiválnunk kell, ha szeretnénk használni (de mi most is egy jól beállított statikus érték mellett tesszük le a voksunkat).
[*]A kijelző képprofiljainak váltogatása közben színhőmérsékleti beállításunk szerencsére változatlan marad, mely az előre eltárolt értékek közül (Cool, Normal, Warm) választható ki, de lehetőségünk van egyedi színkeverésre is. Örültünk annak, hogy a színtelítettség (Saturation) opció is megtalálható a lehetőségek közt, így nem kell egyenként bíbelődnünk a színcsatornákkal, ha teltebb színeket szeretnénk. Extraként a bőrtónus színét (Skin Tone) tolhatjuk el a sárga vagy vörös tartományba (Reddish, Natural, Yellowish), ezt az opciót csak a különleges profiloknál találjuk meg. A Standard és sRGB beállítás esetén ez utóbbit, az ASCR-t és a színtelítettséget kénytelenek vagyunk nélkülözni, de ezek nem létfontosságú funkciók.
[*]A monitor megkapta a prémium szériákból (PA2xxQ) származó QuickFit funkciót is, amely a grafikai munkát segíti. A lehetőségei közt különböző fényképméretek, A4-es méret és teljes képernyős rácsozás van, inchben. Ezek mind a valós méretezést segítik.
[*]Az Eco Mode energiatakarékos opció lecsökkenti a fényerőt, illetve egyes szürkeárnyalatokat eltűntet. Ezért inkább ne kapcsoljuk be, helyette magunk állítsuk be a fényerőt takarékosra és szemkímélőre.
[*]A menüben megtalálható még a 3D Mode Selection menüpont is, amiben a monitor térhatás képességeit is kiaknázhatjuk a mellékelt szemüveggel. Lehetőségeink: 2D to 3D: ilyenkor a monitor értelemszerűen 3D képet csinál a 2D-s tartalmakból. A másik két mód a valós 3D tartalmakra vonatkozik, csak annyi különbség van köztük, hogy a monitor vertikálisan (3D Top-and-Bottom) vagy horizontálisan (Side-by-Side (Half)) bontja szét a forrást két képre.
[/list]
[bold]
Képprofilok[/bold]
Bár prémium kijelzőről van szó, a monitorban a színekkel játszó Splendid profilok is jelen vannak, amik tovább javíthatják a megjelenítést. Lehetőségeink közt a Standard, Scenery, Theater, Game és Night View módok szerepelnek, mint minden Asus monitor esetében. Míg a Standard munkára és általános felhasználásra van, addig utóbbiakat teltebb színük miatt fotók nézegetésére, illetve filmek megtekintésére szánták. A kijelzőben van még egy különleges profil, az sRGB, ilyenkor a monitor értelemszerűen sRGB színtérben tárja elénk a képet (az AdobeRGB-t nem támogatja a kijelző). A profilokat ezúttal is átkonfigurálhatjuk, de mi változatlanul meghagytuk őket, és először a gyári értékekről készítettük el a méréseket.
A gyári 250 cd/m^2 fényerőértéket szinte mindegyik profil kiaknázza, ezért érthető, hogy látványosak (a monitor egyedül az sRGB profilban sötétebb, de ez ipari szabvány, ezért muszáj volt alacsonyabb fényerőt alkalmaznia). Ami a színhelyességet illeti, a profiloknál előfordult egy-két nagyobb kilengés, de az átlagos eltérés mindegyiknél elfogadható volt (deltaE < 5), tehát megállták helyüket. Általános felhasználásra a Standard profil javallott, mert itt találtuk a leginkább valósnak a színvisszaadást (mi legfeljebb fényerőt csökkentenénk rajta). Az extra színhatású profilok (Scenery, Theater, Game, Night View) ennél élénkebb színvilágot tártak elénk. Ezek zavaró élesítést vagy egyéb kirívó effektet nem alkalmaznak, ezért sávosodástól sem kell tartanunk. Nekünk a NightView profil tetszett a legjobban közülük, mert bár a sötét jelenetek már egyébként is jól látszottak, de ezzel a profillal még a legsötétebb részletek is láthatóvá váltak, akár napsütésben is.
A gyári színhőmérsékleti profilokat is megvizsgáltuk. Ha ezeket használjuk, akkor gyakorlatilag csak a hideg árnyalatait váltogatjuk: Cool (11700K), Normal (8800K), Warm (7600K). Ezért érdemes inkább egyéni módban (User) használni a monitort, hiszen alaphelyzetben, a kiegyenlített színcsatornáknál mért 6400K-es színhőmérséklet is már szinte ideális, ezért a kalibráció során csak minimális korrekcióra volt szükség.
Az egyéni beállításainkkal mi ezúttal is a 120cd/m^2 fényerőt, 6500K színhőmérsékletet és 2,2-es gammát céloztuk meg. Kalibráláskor a kijelző hardveres beállításával (fényerő, kontraszt, színhőmérséklet) némileg javult a helyzet. Amikor az egyedi színprofilt is betöltöttük a kijelzőhöz, a színek még közelebb kerültek az ideális állapothoz. Szemmel látható változás viszont nem volt, hiszen a gyári profilok már eleve nem voltak rosszak.
4. Asus VG23AH - Képminőség, 3D
Képminőség
A színátmeneti teszteken nem találkoztunk sávosodással, és az árnyalatok is szépen megjelentek. Ráadásul a kijelző fényerejével sem spóroltak (erre szükség is van egy 3D-s monitornál). A tesztpéldány képbeállításaival egy fehér képernyőn 257 cd/m^2 értéket mértünk, ami már elég ahhoz, hogy napsütéses időben a félig tükröződő panel is látható legyen. Ha pedig szemkímélő módon szeretnénk használni a monitort, akkor jön jól a 70 cd/m^2-es alacsony fényerőérték (ennyit mértünk ugyanis a legalacsonyabb fokozaton).
A digitális video bemenetek (2db HDMI, 1db DVI) hibátlanok voltak, és szükség estén a VGA képe is megfelelő, de itt némileg gyengébb minőségre számíthatunk. A monitor mindegyik video bemenetnél ugyanazokat a képbeállításokat alkalmazza, ezért nincs lehetőségünk eltérő képet beállítani rajtuk. A bemenetek közt automatikus jelváltás van (ezt nem lehet kikapcsolni), ezért ha valamelyiken megszűnik a jel, a kijelző átkapcsol egy másikra.
A készülék interpolációs képessége olyankor jön jól, amikor alacsonyabb felbontásban használjuk a monitort, például egy régebbi játékot veszünk elő. A kijelző szinte mindegyik felbontást kiváló minőségben interpolálta, de a képarány kezelés sajnos csak a Full és 4:3 módokra terjed ki, ezért a 16:10-es felbontások torzak. Ha ez nem zavar minket, jó tudni, hogy a kijelző szépen jeleníti meg az 1680*1050, 1440*900 és 1280*800-as képméreteket. Amikor átkapcsolunk egy 4:3 arányú felbontásra, akkor a menüben (Aspect Control) már a 4:3 arány is elérhető. Ha kiválasztjuk, akkor ezt a monitor megjegyzi és onnantól mindig a megfelelő arányt alkalmazza. A HDMI bemeneten az OverScan is a rendelkezésünkre áll, ez kicsit belenagyít a képbe. Lássuk a többi felbontást. Remek minőségük okán szövegolvasásra az 1280*960, 1280*720 és 1024*768-as felbontások alkalmasak, illetve ott van még az 1152*864-es képméret, ami szintén nagyon szép, ha játszani szeretnénk benne. Elsősorban tehát ezeket érdemes favorizálni. Az 1280*1024-es felbontás is nagyon szép, de a monitor ezt a 4:3-as képméretekhez sorolja és emiatt kicsit torz, ezért jobban járunk a fentiekkel.
A monitor betekintési szögei még prémium viszonylatban is kiválóak voltak, színtorzulást egyik irányból sem láttunk. A kijelző kontrasztja viszont minden irányból csökkent egy egészen kicsit. Ebből a gyakorlatban annyit láthatunk, hogy függőlegesen és oldalirányból is leheletnyit fakóbbá válik a képernyő. Szemből nézve természetesen a kijelző egész területe egyforma színűnek látszik, és nem csak szabad szemmel vizsgálva, még a tesztképeken sem látható a különbség. Ha nagyon szigorú szemmel vizsgáljuk a kijelzőt, akkor egy teljesen fehér képernyőnél alul a képszéleknél némi vignettálás is megfigyelhető (a sarkok sötétebbek), de ez már olyan apróság, hogy csak kevesen veszik észre.
A háttérvilágítás fényerejét nagyon szépen, egyenletesen sikerült eloszlatni, a képszéleken sehol sem szűrődött be fény, ezért kijelenthetjük, hogy tökéletes. Legalábbis szemmel vizsgálva, a méréseink alapján ugyanis volt némi eltérés a képernyő különböző pontjain. Ezt egy fehér képernyőn vizsgáltuk meg, az 5%-os eltérést jónak, a 10%-osnál nagyobbat gyengének vettük.
Még a ledes háttérvilágítással szerelt monitoroknál is megszokott, hogy a kijelző közepe némileg világosabb a többinél. Ez most is így volt, de a táblázatban szereplő számok még mindig jó értékek, ezért nem kell aggódnunk miattuk. A videofelvételen egyéb foltok is láthatóak a képernyőn, ám ennek nincs köze a háttérvilágításhoz. Ezek az IPS panelekre jellemző kivilágosodások, amik csak a sötét képernyőn vehetők észre. A jelenség az átlagnál kevésbé látszott, ezért emiatt is dicséret illeti a kijelzőt. A háttérvilágítás egyénként szép homogén volt, a szürke és barnateszt is erről tanúskodott.
A monitort válaszidő-gyorsítással is ellátták. Ezt a menüben Trace Free néven találjuk meg, és a gyorsítás mértékét szabályozni is lehet. Érdemes kísérletezni vele, mert a két végállás közt óriási különbség van. Gyorsítás nélkül a monitornak láthatóan nagy az utánhúzása, és ez már több annál, amivel mi még szívesen játszanánk. Ezen kívül némi bemeneti késéssel is számolnunk kell ilyenkor, ami szintén nem segíti a célzást a játékokban. A legmagasabb fokozatú gyorsításnál zavaró elszíneződést láttunk a monitoron, a sebességgel viszont már semmilyen tekintetben nem volt kifogásunk, még bemeneti késés sem volt. A legjobb beállítást az arany középútnál találtuk meg, valahol 40 és 60% környékén. Ilyenkor semmit sem láttunk az elszíneződésből és még a közvetlenség is megvolt, nem véletlen, hogy a monitort gyárilag 60%-ra állították be nekünk. Összességében azt mondhatjuk, hogy léteznek ennél gyorsabb monitorok a prémium mezőnyben, de már ez is bőven az a kategória, amivel nyugodtan játszhatunk. Az elmosódás és a késés olyan kicsi, ami a legtöbbünket már nem zavarja.
3D-s képességek
A VG23AH rendelkezik saját 2D > 3D konverter motorral, de ha igazán ki akarjuk használni a lehetőségeit, akkor szükségünk lesz olyan szoftverekre, amik valós 3D-t nyújtanak nekünk. Játékoknál a TriDef 3D segíthet nekünk ebben, míg filmeknél már rengeteg megoldás létezik, a TriDef lejátszójától a Cyberlink szoftvereiig, csak ne felejtsük el, hogy ilyenkor megfelelő videó anyagra is szükségünk van. A Full-SBS videókkal nem volt szerencsénk (a Cyberlink program közölte, hogy az nem játszik a kijelzővel), de a half-SBS videókat gyönyörűen vitte a monitor. A kijelző technológiájából fakadóan (polárszűrős) meg kell találnunk a megfelelő távolságot a tökéletes 3D élményhez, de miután ez megvan, már élmény vele a mozizás. Közelről a nagyon érzékeny szeműek láthatják a váltottsoros megjelenítést ilyenkor, de mi az egész szerkesztőségben egyetlen embert találtunk csak, aki látta. Ettől függetlenül tény, hogy az ilyen megoldásoknál kicsit távolabb kell ülni a monitortól, mint az aktív-záras szemüvegek esetében, de cserébe nem kell tölteni a szemüveget, nincs súlya, és nagyon könnyű cserélni. Nekünk a moziból hazahozott polárszűrős szemüvegekkel is tökéletesen működött a monitor (kb. 300 ft. per darab).
Játékok alatt vegyesek voltak a tapasztalataink. Az Alan Wake-nek például nagyon jól állt a 3D, és a néhány FPS is csodásan profitált a plusz dimenzióból, de például a Mass Effect 3 skybox-a (a távoli háttere) idegesítően viselkedett, nagyon nehéz volt úgy beállítani a TriDef-et és a monitort, hogy jó legyen (akkor meg minden más volt rossz). A Skyrimmel pedig nem volt gond a megjelenítéssel, de az fps brutálisan leesett a 3D elindításával, ilyen mértékű csökkenést nem láttunk más játékokban.
 
 
 
 
5. Asus VS229H - Áttekintés
Asus VS229H
Öröm látni, hogy a prémium monitorok választéka már a megfizethető kategóriában is szélesedik, hiszen egyre több gyártó kínálatában találhatunk valamilyen olcsósított prémium paneles kijelzőt. Az Asus is előrukkolt saját típusaival, így a drágább modellek mellett (PA246Q, PA248Q) már a megfizethetőbb példányok közül is válogathatunk.
Ami a küllemet illeti, a készülék fényes fekete festést kapott, a káva pedig egészen vékony. Apró látványelem, hogy a kijelzőnek érdesített hátlapja van, ezért egy irodában is megállja a helyét. Ezen kívül más formatervezői bravúrt nem fedeztünk fel, de a monitor így is szép a maga egyszerűségében. A káva anyagminőségét is jónak találtuk, a felhasznált műanyagok vastagok, ezért a kijelző állítgatása közben sem hallottunk zavaró hangokat.
A képbeállításokat a monitor nyomógombjaival tudjuk elvégezni. Ezek a káva alján találhatók meg, a készülék jobb oldalán. Az egyes funkciókhoz jól látható feliratok tartoznak, ezért még szürkületnél sem gond megtalálni azt, amire szükségünk van. A gombok minőségével sem volt probléma, mert alig kattogtak, a menü pedig gyorsan reagált a gombnyomásokra. A gyorsgombok a könnyebb kezelést segítik elő. Egy a képprofilok előhívásáért felel (hosszan tartva automatikus kalibráció a VGA bemenetnél), egy a bemenet váltásról gondoskodik, és van egy gyorsgomb a fényerőállításra is, ez sokszor hasznos tud lenni. Szintén gyorsgombbal hivatkozhatunk a gyártó egyik újdonságára, a QuickFit funkcióra, az előhívható rácsok pedig a nyomdai munkát segítik. Az apróbb részletekre is gondoltak, mert az állapotjelző led fénye nem tolakodó, amire szükség is van, mert a menüben nem lehet letiltani. Működés közben kéken, készenlétnél narancsszínnel világít.
A készülék egyszerű állvánnyal rendelkezik, ami elég masszív ahhoz, hogy stabilan megtartsa a panelt. A konfigurációs lehetőségek közt csupán a dönthetőség szerepel, a talpforgatás képességéről sajnos le kell mondanunk. A panel dönthetőségi tartománya viszont megfelelően széles (-5/20 fok).
Az Asus kijelzői általában támogatják a fali állványokat, és ez alól tesztalanyunk sem kivétel, a monitor VESA 100 szabványú konzolokra szerelhető fel. Ha a kijelző bemenetei felé vesszük az irányt, akkor alapesetben egy DVI és egy VGA csatlakozóval találkozunk (VS229NR). Mi a H végződésű modellt teszteltük, ami azt jelenti, hogy van rajta HDMI kapu is, valamint egy fejhallgató kimenet, hogy a HDMI audio sávja is hallható legyen. Ezen spórolhatunk néhány ezrest, de szerintünk nem érdemes, mert egy 16:9-es képarányú monitornál nagyon hasznos tud lenni (konzol, set-top-box, stb. csatlakoztatására pl.). A kellékek közt minden fontosabb vezetéket megtaláltunk (DVI, VGA, tápkábel), ezért nekünk már csak a HDMI vezetékről kell gondoskodni, ha azon akarjuk csatlakoztatni gépünket.
6. Asus VS229H - OSD és Képprofilok
OSD
A képernyőmenü az alapvető beállítások mellett (fényerő, kontraszt, élesség) néhány extrát is felvonultat:
[list type="unordered"]
[*]A QuickFit funkció a gyártó komolyabb monitoraiból szivárgott át. A rácsozási lehetőségek közt különböző fényképméretek vannak inchben (8”x10”, 5”x7”, 4”x6”, 3”x5”, 2”x2”). Ezek segítenek, hogy a valós méretekhez igazítsuk amit látunk a monitoron.
[*]A Smart View a látószöget képes feljavítani alulról, bár a monitornak erre nincs igazán szüksége, mert látószögei már eleve szélesek. A funkció arra is jó, hogy a sötétebb tartalmakat kivilágosítja, ami képszerkesztéskor még jól jöhet.
[*]Az Aspect Control a képarány kezelésért felel. Megtalálható benne a teljes képernyős mód (Full), és a képarány megtartásos mód (4:3).
[*]Az ECO mode a háttérvilágítás fényerejét veszi csak lejjebb az alacsonyabb fogyasztás érdekében.
[*]Az ASCR funkció az automatikus kontrasztszabályzásért felel. Lényege a kontrasztérték virtuális megnövelése, olyan módon, hogy a világos tartalmakat világosabbá, a sötéteket sötétebbé teszi. Az állítgatás folyamata nem túl kellemes a szemnek, ezért mi inkább egy jól beállított statikus érték mellé tesszük a voksunkat. Ezt gyárilag kikapcsolva találjuk és csak a Scenery és Theater profilokban lehet aktiválni.
[/list]
Ha már itt tartunk, a lehetőségeink közt szerepelnek még a Splendid képprofilok, ezekkel alant foglalkozunk kicsit részletesebben.
Képprofilok
A képprofilok választéka a következő: Standard, Theater, Game, Night View, sRGB, Scenery. A gyári sémákat felülírhatjuk, vagy egyenként visszaállíthatjuk ezeket az eredeti állapotba.
Nekünk szemre a Scenery, Theater és Game profilok voltak a leglátványosabbak, ami a magas fényerőnek és enyhe színezettségnek köszönhető. A színezettségnek a szokásos mellékhatását is megfigyeltük, a színátmeneteknél némi sávosodás jelentkezett. Ezeket csak jó minőségű képek, videók esetén vegyük elő, mert felerősítik a tömörítési hibákat. A Theater profil ezen kívül erős kék színezést használ a mozi hatás érdekében, de aki szereti ezt, boldog lehet vele. Ahhoz képest, hogy a profilok extra színezést használnak, egész jó eredményeket értek el. Méréseink alapján az átlagos delta E érték mindenhol 5 alatt maradt, tehát az átlagos színeltérések szemmel még nem láthatóak, az egyetlen kirívó adat a Scenery profil alacsony gamma értéke volt.
Munkára és általános felhasználásra az sRGB profilt, illetve a Standard profilt ajánljuk, mert ezek törekszenek a legtermészetesebb színvisszaadásra. Az sRGB esetében csak a Smart View opcióval élhetünk, mert minden egyéb képbeállítás le van tiltva. Ez nem véletlen, hiszen ezt előre bekalibrálták, ezért elméletben módosításra sincs szükség. A mérés alapján viszont azt kell mondanunk, hogy láttunk már ennél pontosabb sRGB profilt is. A monitor színei enyhén kékes árnyalatba húztak, bár az átlagos színeltérés még nem ment az 5-ös érték fölé, ami elfogadhatóan pontos színmegjelenítést jelent. A Standard kicsivel jobbnak bizonyult. Ez esetben csak a gamma értéke csúszott el, viszont ez azért probléma, mert a monitoron nincs gammaállítási lehetőség. A Night View egy különlegesség, vele a sötét részletek is nagyon jól látszottak a kijelzőn, ezért főleg olyankor érdemes favorizálni, amikor sötét témájú játékra kerül sor. A profil még a mérések alapján is a jobbak közt szerepelt, elszíneződést nem láttunk, és csak minimális sávosodása volt.
A kalibráció során a 120cd/m^2 fényerő, 2,2-es gamma és 6500K színhőmérséklet elérésére törekedtünk. A monitor állítgatásával sokat javult a helyzet, de az igazi áttörést csak a szoftveres korrekció hozta meg, ugyanis állítási lehetőség nélkül csak ezzel tudtuk megoldani a gamma korrekcióját. Mindent összevetve a monitor még kalibrálás nélkül is a pontosabb példányok közé sorolható, a látványos gyári profilok pedig nagyon jól alkalmazhatók a megfelelő helyzetben, ezért nincs okunk panaszra.
7. Asus VS229H - Képminőség
Képminőség
A képminőséggel kapcsolatos teszteket a bekalibrált monitoron végeztük el. A kijelző színvilága csodás volt, élénk, telt színekkel találkoztunk, még a fekete szín is megfelelően sötét volt. Legalábbis szemből, de ezzel még később foglalkozunk. A bekalibrált profilban a színátmenetek egyenletesek voltak, csak a különleges színező profiloknál láttunk markánsabb sávosodást. A kontrasztskálán egy kivételével minden elem látható volt: a világosak tökéletesen megkülönböztethetők voltak, a sötét szürkeárnyalatok közül pedig egyedül a legsötétebb olvadt bele a fekete háttérbe. Ami a fényerőt illeti, a monitor napsütésnél is olvasható volt, a jól beállított tesztpéldánynál mi 232 cd/m^2 fényerőt értünk el egy fehér képernyőn. Maga az érték nem kiemelkedő, de mivel a kijelző matt bevonatot kapott, ezért bőven elegendő. A szemkímélő használat érdekében a monitor fényerejét 45 cd/m^2 értékig tudtuk lecsökkenteni, ami nagyon jó érték.
Foglalkozzunk kicsit a kijelző bemeneteivel. A digitális bemeneteken nagyon szép volt a monitor képe, és ezt a szintet a VGA is tartani tudta, így a monitor 3 teljes értékű video bemenettel rendelkezik. Ezek egyforma képbeállításokat használnak, ezért nincs lehetőségünk eltérő képet beállítani rajtuk. A bemenetek közt automatikus jelváltás van, ezért ha valamelyiken megszűnik a video jel, akkor a kijelző magától átkapcsol, ami kényelmes, de néha zavaró.
Most lássuk a monitor skálázási képességét. Az 1280*720 és 1024*768-as képméretek annyira szépek, hogy szövegolvasásra is alkalmasak, ezért elsősorban ezeket érdemes használni. Az 1680*1050, 1440*900 és 1280*800-as képméretek csak alig homályosak, ezért játékra is jók lennének. Kár, hogy a monitor ezeket csak teljes képernyőre húzva hajlandó megjeleníteni, ezért torzak. Éppen ezért játékra a nem 16:9-es felbontások közül csak az 1280*1024 és 1280*960 ajánlottak. Szerencsére csúnya felbontásokat nem találtunk, még a kicsit gyengébb 1152*864-es képméret is közepes minőségben volt nézhető. A képarány kezelés a korábban említett Full és a 4:3 módra terjed ki, utóbbi érdekessége, hogy az 5:4 arányú 1280*1024-et is helyesen jelenítette meg. A képarány kezelés intelligens, mert elég egyszer átkapcsolni, utána a monitor magától tudja, hogy mit kell tennie a 4:3 arányú felbontások esetén.
A prémium paneles monitoroktól széles látószögeket várunk, ami természetes, hiszen elsősorban ezért vásároljuk ezeket. Jó hír, hogy a nagy látószögek megvoltak, a színek felülről és alulról is élénkek, és csak nagyon kicsi sötétedéssel kellett számolnunk oldalról. A minőségromlás annyira kicsi volt, hogy a többséget ez soha nem zavarná. A többiek kedvéért azért szigorú szemmel is megvizsgáltuk a panelt. Nagyjából 45 fokban jelentkezett erősebb kontrasztcsökkenés, amitől fakóbbnak tűnt a látvány, és ez minden irányból, függőlegesen és vízszintesen is egyformán jelen volt. A színekre ez annyiban volt hatással, hogy a képernyő enyhén kékes színűvé vált, de ezt csak egy teljesen fehér vagy fekete képernyőnél lehetett észrevenni. A jelenség tehát nem zavaró, ami nem csoda, hiszen az említett kontrasztcsökkenés csak extrém szögekből jelentkezett, ezért használat közben szépek maradtak a színek. A betekintési szögeket a prémium mezőnyben átlagosra értékelnénk (ami még mindig nagyon jónak számít), árkategóriájában pedig verhetetlen, hiszen a TN panelek közt biztosan nem találunk ilyet.
Megnéztük a háttérvilágítás egyenletességét is. Az eltérésekről egy táblázatott is készítettünk: a homogenitást egy fehér képernyőn néztük meg, az 5%-os eltérést jónak, a 10%-osnál nagyobbat gyengének vettük.
A háttérvilágítás viszonylag egyenletes volt, csak a képernyő alján, középen mértünk durvább sötétedést. Ezen mi is meglepődtünk, hiszen a próba során nem láttunk fényerőcsökkenést, bár az emberi szem sok mindenhez képes alkalmazkodni. A szürke és barna teszten is voltak kisebb foltok, ez a tesztképeken is látható. Ezek után a fekete képernyőt is megnéztük. Sajnos a régebbi IPS panelekre jellemző elszíneződéssel is számolnunk kellett, a fekete szín csak szemből tűnt tökéletesen feketének, a képernyő többi területe kéknek és lilának látszott. Ez egy technológiai korlát, ami minden hasonló panelnél jelen van, csak a jobb minőségű példányoknál ez halvány szürkésedés formájában mutatkozik. Mérnöki pontosságot tehát ne várjunk a monitortól, de ha egy TN paneles kijelzőt szeretnénk kiváltani vele, akkor örömmel tehetjük meg, mert a lilásodást leszámítva az említett hibákból semmi sem látszik.
A monitor 14ms-os válaszidővel rendelkezik (nem GTG). Itt ért minket a második nagy meglepetés, ezúttal pozitív értelemben, mert ennél a gyakorlatban sokkal jobbnak tűnt a kijelző. A gyors mozgást ugyanis nagyon szépen, folyamatosan jelenítette meg, utánhúzása alig volt, a monitort határozottan jobbnak találtuk egy átlagos 5ms-os kijelzőnél. Túlvezérlési hibát nem láttunk rajta, és még a bemeneti késés mértéke sem volt nagy, egyáltalán nem éreztük lomhának a kijelzőt. Úgy tűnik hát, hogy egy nagyon gyors panellel állunk szemben, ami a prémium mezőnyben ritkaság, ezért nem is kérdés, hogy a monitor játékosoknak is készült.
8. Asus VS239H - Áttekintés
Asus VS239H
A VS239H modellnek 23 inches panelátmérője van, egyébként mindenben megegyezik a kisebb VS229H típussal.
Ami a formatervet illeti, az egyszerűség jól áll a kijelzőnek, és a vékony, fényes fekete káva is szép látványt nyújt. A részletekre is gondoltak, mert a hátlapon lévő redőzött felület egy érdekes látványelem azoknak, akik hátulról kell, hogy nézzék a monitort, például egy irodában. A készülék anyagminősége ellen nem volt kifogásunk, a felhasznált műanyagok ugyanis elég vastagok ahhoz, hogy a kijelző állítgatása közben ne nyekeregjen a káva.
A monitort nyomógombokkal vezérelhetjük. A minőségükkel elégedettek voltunk, halkak, a benyomásról jó visszajelzést kapunk és a menü is gyorsan reagál minden parancsra. A fekete káván jól látható feliratok vannak, ennek köszönhetően a gombokhoz tartozó funkciókat sem lehet eltéveszteni, ezért a gombmegvilágítást sem hiányoltuk róla. A kijelzőről természetesen a gyorsgombok sem maradhattak le, melyek a legfontosabb funkciók előhívását könnyítik meg. Ezek a következők: képprofilok (ami hosszan tartva az automatikus képbeállítást végzi el a VGA bemeneten), bemenet váltás, valamint fényerőállítás, ami szerintünk mind közül a legfontosabb. A készülékben megtalálható az Asus egyik újdonsága is, a QuickFit rácsozás is, erre egy külön gombbal hivatkozhatunk. Apróság, de jó tudni, hogy az állapotjelző lámpa kék és narancs fényei nem bántják a szemet, letiltani viszont nem lehet a világítását.
Az állvány nem egy bonyolult példány, egyetlen konfigurációs képessége, hogy meg lehet dönteni. Erre viszont megfelelően széles tartományban képes (-5/20). A magasság fix, de ezt is jól eltalálták, ezért a monitort hosszútávon sem volt fárasztó nézni. A talapzat egyébként masszív, ezért stabilan megtartotta a panelt, így a monitor nem billegett az asztalon.
A készülék fali állványra is felszerelhető, ugyanis támogatja a VESA 100 szabványt. A bemeneteknél egy DVI és egy VGA csatlakozó, valamint egy HDMI kapu található meg. A video csatlakozók mellett helyet kapott még egy fejhallgató kimenet, hogy a HDMI audio sávja is hallható legyen. A mellékletben van digitális kábel, ezért plusz pont jár a monitornak, a vezetékek pedig a következők: DVI, VGA, tápkábel. Így már csak akkor lesz szükség plusz kábelre, ha valaki HDMI-n keresztül szeretné küldeni a jelet, ez ugyanis nincs benne a csomagban.
9. Asus VS239H - OSD és Képprofilok
OSD
Az alapvető képbeállításokon felül találtunk néhány extrát a menüben, ezek a következők:
[list type="unordered"]
[*]A QuickFit funkció a gyártó komolyabb monitoraiból szivárgott át. A rácsozási lehetőségek közt különböző fényképméretek vannak inchben (8”x10”, 5”x7”, 4”x6”, 3”x5”, 2”x2”). Ezek mind a valós méretezést segítik, így már monitorunkon is a megfelelő méretre állíthatjuk be a szerkeszteni kívánt képet.
[*]A Smart View a látószöget képes feljavítani alulról, bár a monitornak erre nincs igazán szüksége, mert látószögei már eleve szélesek. A funkció arra is jó, hogy a sötétebb tartalmakat kivilágosítja, ami képszerkesztéskor még jól jöhet.
[*]Az Aspect Control a képarány kezelésért felel. Megtalálható benne a teljes képernyős mód (Full), és a képarány megtartásos mód (4:3) is.
[*]Az ECO mode a háttérvilágítás fényerejét veszi lejjebb, de mivel ezt kézzel is megtehetjük, sok értelmét nem látjuk (egyetlen célja az lehet, hogy papíron csökkenjen a fogyasztási érték).
[*]Az ASCR funkció az automatikus kontrasztszabályzásért felel. Lényege a kontrasztérték virtuális megnövelése, olyan módon, hogy a világos tartalmakat világosabbá, a sötéteket sötétebbé teszi. Az állítgatás folyamata nem túl kellemes a szemnek, ezért mi inkább egy jól beállított statikus érték mellé tesszük a voksunkat. Ezt gyárilag kikapcsolva találjuk és csak a Scenery és Theater profilokban lehet aktiválni.
[/list]
A kijelzőből a Splendid képprofilok sem maradhattak ki, most ezekkel foglalkozunk kicsit részletesebben.
Képprofilok
Lehetőségeink a következők: Standard, Theater, Game, Night View, sRGB, Scenery. Ha a képprofilokat módosítjuk, akkor nem egy egyedi képprofilt hozunk létre, hanem az eredetit írjuk felül. Aggodalomra viszont nincs ok, mert ezek egyenként visszaállíthatók az eredeti állapotba.
Ha eltekintünk a mérési adatokról, és csak a látványt vesszük alapul, akkor a Scenery, Theater és Game profilokat tartjuk a legjobbnak. Ezek viszonylag magas fényerőt és enyhe színezést használnak, ezért nagyon látványosak tudnak lenni (más kérdés, hogy hosszútávon fárasztóak lehetnek a szemnek). A képminőségbeli teszteken ez utóbbi hátránya is megmutatkozott, mert a színátmeneteknél némi sávosodás jelentkezett. A színező képprofilok a tömörítési hibákat is kiemelik, ezért csak jó minőségű tartalom esetén használjuk ezeket. Ha ez megvan, akkor viszont remek látványban lehet részünk. Ami a mérési eredményeket illeti, a profilok egész pontosak voltak, ezért kalibrációra sincs feltétlenül szükségük. Az átlagos színeltérés értéke jóval 5 alatt maradt mindhárom profil esetében, ami azt jelenti, hogy az ideálistól való eltérés szabad szemmel még nem látható.
A legtermészetesebb színvisszaadása a Standard profilnak volt. Egyetlen kifogásunk a magas fényerővel lehet, de ezt bárki lecsökkentheti a számára megfelelő értékre. Az sRGB profilt alapvetően nyomdai munkára hozták létre, de a színhőmérséklete enyhén a hideg árnyalatok felé húzott, egyébként nem volt baj vele. A Night View profil a sötét részletek kiemelésében jeleskedett, ezért a sötétebb témájú képek és videók is látszottak a képernyőn. Munkára és általános felhasználásra mindhárom profil jó, ezért hosszútávon ezeket érdemes használni.
A monitort a következő értékekre kalibráltuk be: 120cd/m^2 fényerő, 2,2-es gamma és 6500K színhőmérséklet. Önmagában a megfelelő képbeállítások alkalmazása is jó eredményt hozott, amikor pedig az egyedi képprofilt is betöltöttük a monitorhoz, nagyon pontos színvisszaadást értünk el vele. Összefoglalva, a kijelző kalibrálás nélkül is megállja helyét, mert a Standard kellően pontos, a látványos megjelenítéshez pedig a Scenery és NightView profilok ajánlottak.
10. Asus VS239H - Képminőség
Képminőség
A színekkel meg voltunk elégedve, ami nem csoda, hiszen az e-IPS panelek ebben mindig is jók voltak. Még a fekete szín is sötét volt, de sajnos csak szemből, oldalról és függőleges irányban elszíneződést láttunk. A színátmenetek a Standard profilnál és a bekalibrált monitornál egyenletesek voltak, csak a különleges színező profiloknál láttunk sávosodást (pl. Scenery, Theater). A kontrasztskálán majdnem az összes sötét árnyalat látható volt, csak egy olvadt bele a fekete háttérbe, a világosak viszont tökéletesen megkülönböztethetők voltak. A fényerővel nem voltak túlzottan gavallérok, bár a monitor erős napsütésnél még így is jól látható volt, ami annak köszönhető, hogy a panelt matt bevonattal látták el. A jól beállított tesztpéldánynál mi 225 cd/m^2 maximális fényerőt mértünk egy teljesen fehér képernyőn. A monitor fényerejét 44 cd/m^2 értékig tudtuk lecsökkenteni, ami azért jó, mert a monitor szürkületnél szemkímélő tud lenni.
A kijelző három video bemenettel rendelkezik, és nemcsak a digitális bemeneteken, hanem a VGA-n is nagyon szép képe volt. Ezek egyforma képbeállításokat használnak, ezért nincs lehetőségünk eltérő képet beállítani rajtuk. A bemenetek közt automatikus jelváltás van, ezért ha valamelyiken megszűnik a video jel, akkor a kijelző magától átkapcsol, ami kényelmes, de néha zavaró (a legjobb, ha magunk választhatjuk ki, mi történjen, ha megszűnik a jel).
A monitor szépen skálázta az alacsony felbontásokat. A legszebbek az 1280*720 és 1024*768-as képméretek voltak, ezek annyira jók, hogy szövegolvasásra is alkalmasak. Az 1680*1050, 1440*900 és 1280*800-as felbontások minősége is jó, ezért játékra megfelelnének, de a monitor ezeket csak teljes képernyőn, torz módon hajlandó megjeleníteni. Emiatt játékra csak az 1280*1024 és 1280*960-as felbontások maradnak, vagy választhatunk a fentiek közül, ha újabb játékról van szó. A monitor az 1152*864-es képméretet közepes minőségben interpolálta, ezért elmondhatjuk, hogy csúnya felbontást nem találtunk. Ami a képarány kezelést illeti, ez a teljes képernyős (Full) és 4:3 módra terjed ki. Ez utóbbi magában foglalja az 5:4 arányú 1280*1024-et is, mert ezt is helyesen jeleníti meg. Az intelligens képarány kezelésnek hála elég egyszer kiválasztani a 4:3 módot, a kijelző utána magától tudja, hogyan kell megjelenítenie a 4:3 arányú felbontásokat.
A készülék látószögek tekintetében is jól vizsgázott, és csak nagyon kicsi minőségromlással kellett számolnunk, amikor nem szemből néztük az e-IPS panelt. A színek felülről és alulról is élénkek maradtak, a képernyő csak oldalról sötétedett el kicsit. Erősebb kontrasztcsökkenés csak extrém szögekben jelentkezett, ez viszont minden irányból, és ettől fakóbbak lettek a színek. Amikor ezt egy teljesen fehér vagy fekete képernyőn megnéztük, akkor a panel enyhén kékes színűvé vált. De mivel ilyen helyzetben csak nagyon ritkán nézünk egy monitort, ezt nem tartjuk különösebb problémának. A jelenség tehát nem zavaró, összességében nagyon jó látószögekkel számolhatunk, ennek köszönhetően a panel széles tartományban mentes az elszíneződésektől.
Ezek után megnéztük a háttérvilágítás egyenletességét. Az eltérésekről egy táblázatott is készítettünk: a homogenitást egy fehér képernyőn néztük meg, az 5%-os eltérést jónak, a 10%-osnál nagyobbat gyengének vettük.
A háttérvilágítás vizsgálata során csak a szokásos fényerő eltéréseket figyeltük meg, a képernyő szélén némileg sötétebb volt a kép, de durvább kilengésekkel nem találkoztunk. A szürke- és barnateszten csak kisebb foltokat láttunk, a homogén képek többnyire egyenletesek voltak. Amikor a fekete képernyőt megnéztük, némi elszíneződéssel kellett számolnunk, a fekete színt csak szemből láttuk feketének, ez függőlegesen lilának, oldalról enyhén narancssárgának tűnt. Bár ez egy megszokott dolog az IPS panelektől, az újabb példányoknál ez kevésbé látszik. Jó tudni, hogy a hibák csak egy teljesen fekte képernyő estén idézhetők elő, normál használat közben nem látunk belőlük semmit. Ezt az egyet leszámítva mi elégedettek voltunk a kijelzővel, összességében egy jó látószögekkel megáldott panellel, és egy viszonylag homogén háttérvilágítással számolhatunk.
A kijelző válaszidejét 14ms-ban határozták meg (nem GTG), és a próba során megbizonyosodtunk róla, hogy ennél sokkal kevesebbnek érződik. A készülék szép folyékonyan jelenítette meg a gyors mozgást, ezért alig láttunk rajta utánhúzást. A kijelzőt gyorsabbnak láttuk az átlagos 5ms-os monitoroknál, ráadásul a bemeneti késés mértéke sem volt nagy, ezért az irányítás is közvetlen volt. Ez tehát egy igen gyors panel, ami a TN mezőnyben is helytállna, a prémium kategóriában pedig egyedülálló, ilyen sebességet még egyetlen hasonló kijelzőnél sem tapasztaltunk.
 
 
 
11. Értékelés
ASUS VG23AH
Az Asus monitora egy igazi ritkaság a 3D-s mezőnyben. Ami a képminőséget illeti, egy magas színvonalú kijelzőt ismertünk meg, mely a komolyabb prémium paneles mezőnyben is képes volt helyt állni. Azt mondanunk sem kell, hogy a kijelző színei csodásak, de ezt egy rendes (nem butított) IPS paneltől már szinte el is várjuk. Ehhez ráadásul egy megfelelő elektronikát sikerült társítani. A már gyárilag jól beállított képprofilok a szokásosnál is jobbak, még a sávosodást is sikerült megúszniuk. Nekünk a Night View profil tetszett a legjobban, mert ebben még a legsötétebb szürkeárnyalatok is nagyon jól látszottak. Ennek gyakorlatilag minden felhasználási területen, tehát játék közben és filmnézéskor is hasznát vehetjük. A fényerőértékkel sem volt gond, ezért a félig fényes panel előnyeit is kihasználhattuk: a színek szépek voltak, de az olvashatóság is megmaradt. A kijelző skálázási képességeit szintén dicséret illeti. Bőven akadtak játékra és még szövegolvasásra is alkalmas képarányok, ráadásul a képarány kezelés intelligens módon átkapcsolt, amikor felbontást váltottunk. Már csak azt sajnáljuk, hogy a 16:10-es felbontásokat és az 1280*1024-et kicsit torz módon jelenítette meg a kijelző. A monitor csodás háttérvilágítással rendelkezik, szemmel vizsgálva szinte hibátlan. Még a legszőrösebb szívű tesztelő is csak annyit mondott rá, hogy csupán a fényképeken vett észre némi sötétedést a sarkok felől. A fénymérési táblázatunk kimutatta, hogy a képernyő közepe némileg világosabb a többi részénél, de ez a különbség nem látszik szabad szemmel. Az IPS paneleknél a sötétben látható fényesedés csak nagyon halványan volt jelen, ezért ez a sötétebb tartalmaknál sem volt zavaró. Ami a sebességét illeti, a monitor átlagos szinten teljesített, vannak nála gyorsabb és lassabb kijelzők is. A beépített válaszidő-gyorsításnak köszönhetően sikerült találnunk egy olyan beállítást, ahol már nem láttunk elmosódást, ugyanakkor zavaró túlvezérlési hiba sem volt, és a bemeneti késés sem volt nagy (igazából ehhez az is elég, ha meghagyjuk a gyári beállítást, az éppen ideális).
A monitor külleme és az anyagminősége szerintünk rendben van, ami nem kis szó manapság. A video bemenetek közül még a VGA is használható, a digitálisaknak pedig egyenesen remek minősége van. A stabil és jól konfigurálható állvánnyal szintén elégedettek voltunk, egyedül a porté módot hiányoltuk innen. Az extraként beépített hangszórók minősége egész jó, ha nem várunk csodát tőlük. Kár, hogy más extra, pl. USB elosztó vagy kártyaolvasó viszont nincs a monitoron.
A VG23AH saját 2D>3D konvertere nem túl erős, de valószínűleg a legtöbben nem is ezért vennének ilyen monitort, a lényeg a játékokon és a filmeken van. A half-SBS filmeket gyönyörűen vitte a monitor, a megfelelő távolságból nézve élmény volt vele mozizni. A játékokkal már vegyes tapasztalataink voltak, de nem csak a kijelzőnek köszönhetően. Nem mindegyikkel néz ki jól a 3D. Az Alan Wake sokat profitált belőle, és néhány FPS is szenzációs 3D-ben, de például a Mass Effect 3 skyboxa zavaró volt, sokat kellett állítgatnunk és változtatnunk a távolságot a monitortól, mire normálisan nézett ki. A Skyrimhez pedig nem tudjuk milyen erőmű kell, hogy normálisan menjen 3D-ben, egy Radeon HD7870-est simán kivégzett.
A monitor 2db polárszűrős szemüveggel érkezik (az egyik egy szemüvegre felcsatolható változat), illetve megtalálható még a csomagban a DVI kábel is, ezért erre már nem kell költenünk. Sajnos valamilyen 3D-s szoftverre viszont igen, ez ugyanis kimaradt a csomagból, márpedig ez 50 dollár pluszt jelent (vagy 25-öt ha AMD kártyánk van). Ha ehhez hozzávesszük, hogy a monitor ára 84 ezer forint körül van, akkor alsóhangon is 90 ezernél járunk 3D-s szoftverrel. Sok? A fél-prémium paneles monitorok korában annak tűnik, de ha a teljes értékű IPS panellel szerelt kijelzőket nézzük, akkor már nem olyan rossz a helyzet. A VG23AH nem egy olcsó darab így sem, de árban van, és azon kevés monitor közé tartozik, amit fájó szívvel adtunk vissza.
Asus VS229H és VS239H
Az Asus VS szériás, e-IPS panellel szerelt kijelzői bár nem hibátlanok, összességében nagyon jól szerepeltek. A monitorok eléggé hasonló eredménnyel zártak, ezért a tesztelés során szerzett tapasztalatainkat mindkét készülékre összegezzük, és csak a köztük lévő apró különbségeket emeljük ki. Még egyszer felhívnánk a figyelmet, hogy a VS szériás monitorokat a TN kategóriában vizsgáltuk meg, nem lenne ugyanis igazságos, ha a kétszer drágább modellekkel versenyeztetnénk őket.
A képminőséggel elégedettek voltunk, a színek szépek, élénkek voltak. A profilok még éppen annyira pontosak, hogy nincs szükség kalibrációra, mert játékra, internetezésre bőven megfelelnek, de ha megtesszük, a kijelzők ezt a még pontosabb színhűséggel hálálják meg. Sávosodást csak a színező profiloknál láttunk, ami csak a monokróm fényképeknél okozott kisebb gondot függőleges csíkok formájában. Ennek hátrányát máshol észre sem vettük, ezért alkalomadtán a különleges profilokat is érdemes elővenni. Az e-IPS panelek látószögei nagyon szélesek, egy TN panel labdába sem rúghat mellettük, ennek előnyét filmnézéskor és játék során is egyaránt élvezhetjük. Szigorúbb szemmel nézve extrém szögekből már erős kontrasztcsökkenést és kékesedést figyeltünk meg. Továbbá azzal is számolnunk kell, hogy a fekete színt csak szemből látjuk tényleg feketének, máshonnan ez lilának és kéknek látszik. A kisebb monitor esetében csak egyetlen durvább sötétedést láttunk, ezt leszámítva a háttérvilágítás egyenletes volt. A nagyobb monitoron nem volt ilyen hiba, ezért úgy gondoljuk, ez csak a gyártásból eredő szórás miatt volt, a többin valószínűleg ugyanilyen egyenletes a háttérvilágítás. A monitorok jó skálázási képességét és extrém gyors válaszidejét játékoknál használhatjuk ki. Ez utóbbinak hála nagyon jól követhetők voltak a gyors képváltások, egy prémium paneltől ez igazi ritkaság, az alacsony bemeneti késés pedig a közvetlen irányításnak tett jót.
A video bemenetek élessége mindkét monitornál kiváló, nemcsak a HDMI és DVI, hanem a VGA is remek minőségben tárta elénk a képet. A káva formatervezése a maga egyszerűségében szerintünk szépre sikerült, és az anyagminőség is jó. Igaz, hogy az egyszerű állvány képességei közt csak az alapvető döntögetés szerepel, ám ez viszonylag széles keretek közt állítható, és legalább stabil, ezért a monitorok nem akartak felborulni. A kijelzők menügombjai jól használhatók, bár megvilágításuk nincs, de legalább nem kattognak. Az extrákkal szűkösen bántak, mert a monitorokon nincs pl. USB elosztó, kártyaolvasó vagy beépített hangszórók, mindössze egy fejhallgató kimenet vár minket (ha a HDMI-vel ellátott változatot választjuk). Viszont egy jó pont még a végére, hogy a mellékletben egy digitális kábelt is találtunk, így erre már nem kell költenünk.
A monitorok tehát összességében jó eredménnyel zártak, az apróbb hibákat pedig bőven ellensúlyozza a kedvező vételár (37, illetve 46 ezer forintba kerülnek), ezért a kijelzők ár/érték arányban is jó helyen vannak. Aki prémium paneles kijelzőt szeretne, jelenleg nem találhat olcsóbbat az Asus kijelzőinél.
Ha növelni szeretnénk a minőséget, akkor érdemes egy pillantást vetni a BenQ monitoraira, az EW2430 és EW2730 modellek 54, illetve 77 ezer forintért vihetők haza. A jelenleg kapható félprémium monitorok közül a Dell és LG kijelzői is nagyon jók még. A Dell U2212HM, U2312HM, U2412HM modellek 49, 54, illetve 72 ezerért, az LG IPS231P, IPS235V modellek pedig valamivel olcsóbban, 50, illetve 49 ezer forintért kaphatók meg. Választék tehát van, ezért a döntés már csak egyéni szimpátia kérdése. A csatlakozók száma, a kinézet és a készülékben lévő extrák is sokat nyomhatnak a latban, ezért végig kell gondolni, hogy mik a számunkra fontos szempontok. Érdemes odafigyelni még az LG legújabb típusaira is (IPS224V, IPS225V, IPS234V, IPS237L, IPS277L), áruk alapján a mai tesztünkben szereplő Asus monitorok pozícióját készülnek gyengíteni, de konkrétumokat még nem tudunk róluk, igyekszünk ezeket is mihamarabb letesztelni. Addigis viszont az nem kérdés, hogy az új Asus monitorok egyértelműen ajánlott vételek.
 
A monitorokat az Asus magyarországi képviseletétől és az Expert Zrt.-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönjük!