Shop menü

KIPRÓBÁLTUK A GEFORCE GTX TITAN X-ET

Íme a videókártya, amin háromszor annyi memória van, mint egy átlag PC-ben, és aminek az árából már egy egész normális használt autót lehet venni.
Svindler ^2
Svindler ^2
Kipróbáltuk a GeForce GTX TITAN X-et

TITAN X

Márciusban mondhatni menetrendszerűen (na jó, egy hónapot azért késett) befutott az nVidia új titánja. Az első GTX TITAN még 2013 februárjában bukkant fel, és igazi prémium kártya volt, ami elhozta a GK110-es óriás GPU-t az asztali gépekbe. A kihozatali arány javítása miatt kissé megnyesett GPU mellé 6GB memória került, és egy pillanatig sem volt kérdéses, hogy megérkezett az új király, ami azonban nem sokáig ülhetett a trónján. Egyrészt az AMD is letette az asztalra az R9 290X-et, ami hozta ugyanazt a szintet, másrészt novemberben a GTX780 Ti is elrajtolt, amin (bár „csak” 3GB memória mellett) már teljes értékű GK110-es GPU falta a shadereket. Túl sok előrelépés ezután nem jött, a 2014 februárjában érkező TITAN Black tulajdonképpen csak egy ráncfelvarrás volt, minimálisan magasabb órajelekkel és a plusz 3GB memóriával tudott többet a 780 Ti-nél. Idén azonban a GTX900-as sorozat miatt várható volt, hogy végre architektúra váltás is lesz, és nem is kellett csalódnunk, a TITAN X már a nagyon hatékony Maxwell alapokra építkezik.

nVidia GeForce GTX TITAN X 12GB

Persze ha csak a számokat nézzük, az új TITAN nem tűnik akkora előrelépésnek: minimálisan több shader, kevesebb textúrázó, de dupla annyi ROP, és ami valószínűleg mindenkinek szemet szúrt már az első bejelentésnél is, 12GB VRAM jellemzi. Nem írtuk el, tényleg tizenkettő, és igen, az nagyon sok. Még a tesztgépünkben sincs ennyi a processzornak, egy mai átlag PC-ben pedig még mindig 4GB memória van. Nem valószínű tehát, hogy a közeljövőben a TITAN X kifogyna a RAMból, jelenleg pedig elképzelni nem tudunk semmit, aminek ennyi memóriára lenne szüksége. Pedig (és most egy kis spoiler a tesztekből) mi aztán mindent kipróbáltunk, még egy teljesen maximumra tekert GTA V-öt is 4K-s felbontáson, brutális élsimítással. És még akkor sem értük el a 8 gigát, de a hatból azért már sikerült kifutni. A Square Enix techdemóinak persze biztos jót tesz, úgyhogy nem mondjuk, hogy 12GB-nak mindenre elégnek kell lennie.

Maga a kártya egyébként fizikailag nem sokat változott az elődökhöz képest, csak kapott némi fekete festést, hogy a feliraton kívül azért megkülönböztesse valami tőlük. Érdekes, hogy a csupasz hátlap is maradt, pedig a GTX980-on ott is volt némi fém. A kimenetek viszont már igazodnak a Maxwelles generációhoz, a két DVI, egy HDMI, egy Displayport négyest leváltotta a három DisplayPort 1.2, egy dual link DVI-I, egy HDMI 2.0 ötösfogat. Egyszerre most is négy lehet ezekből aktív, és akár 4K-s monitorokkal is körbevehetjük magunkat.

Jó hír, hogy a TDP maradt 250W, így a hűtés ugyanúgy viselkedik, mint eddig. Komoly terhelés hatására van hangja, a gépházból jól hallható zúgás jön, de porszívóvá sosem válik a TITAN X.

A specifikációs táblázatba a régebbi TITAN-okat csak összehasonlításképpen tettük be, sajnos annyira ritkák, hogy nem sikerült szereznünk belőlük. A tesztek alatt éppen ezért a GTX780 Ti teljesítményét lesz érdemes figyelni, az nagyon közel van a TITAN Blackéhez. Ha nem a névrokonaihoz hasonlítjuk az X-et, akkor egyébként egyszerűen azt mondhatjuk, hogy a mérnökök fogták a GTX980-ast, és minden részegységének a számát megmásfélszerezték (de szép szó). Leszámítva persze a már emlegetett memória mennyiséget, mert ott valószínűleg úgy voltak vele, hogy a 6GB már nem áll elég távol a 12-től, és egyébként is, hagyni kell valamit a GTX980 Ti-nek. Az új TITAN ajánlott végfelhasználói ára közel 400 ezer forint itthon, ezért úgy döntöttünk, hogy SLI és CrossFire rendszereket is bevetünk ellene. Az Nvidia oldaláról a GTX970-ből került kettő a tesztgépbe, az AMD esetében pedig R9 290X-ek bizonyíthattak. Szerettünk volna beszerezni egy 295X2-t, de sajnos úgy jártunk vele, mint az előző generációs TITAN-okkal, egyszerűen túl ritka, pedig manapság már 250 ezer forint környékén hazavihető, így a két GPU-s megoldások között egyértelműen a legjobb vétel.

Tesztgép, fogyasztás, 3DMark

Tesztkonfiguráció

Alaplap: Gigabyte GA-Z77X-UD3H

Processzor: Intel Core i5-3570k@4,4GHz

Memória: 2x4GB Corsair Vengeance DDR3-1866

Grafikus kártyák: Nvidia GeForce GTX TITAN X 12GB, ASUS GTX970 STRIX 3GB (*2), Nvidia GeForce GTX980 4GB, Nvidia GeForce GTX780 Ti 3GB, MSI R9 290X GAMING 4GB (*2)

Tápegység: Cooler Master M2 Silent Pro 1000W

Operációs rendszer: Windows 8.1 64bit minden frissítéssel

Driverek: GeForce 350.12, Catalyst 15.4

Megjegyzés: A gyárilag túlhajtott kártyákat (GTX970 és R9 290X) hagytuk a gyártó által beállított órajeleken, ezért jelöljük is a teljes nevüket a diagramokon. A GeForce-ok esetében nem lehet teljesen a referenciára beállítani a túlhajtott kártyákat a boost és a megpiszkált BIOS-ok miatt, a Radeonnak pedig elég marginális tuningja volt. A méréseket egy jól szellőző gépházban végeztük, valós körülmények között, nem tesztpadon. Ennek (is) köszönhető, hogy a CrossFire rendszer több helyen is elég rosszul teljesített, néhány játék alatt ugyanis annyira felmelegedtek a kártyák, hogy a driver erősen visszavette az órajelüket. Egyetlen R9 290X-et használva még több órányi izzasztás után sem tapasztaltunk problémákat.

Galéria megnyitása

Az üresjárati fogyasztása mindegyik kártyának nagyon jó. Érdemes figyelembe venni, hogy a STRIX és GAMING kártyák kétventilátorosak, és ez ilyen alacsony szinten már számít. Többkártyás rendszereknél a Radeonok viselkedtek jobban, a második kártya szinte semmit sem fogyaszt alvó állapotban. Az egy ventilátoros hűtéssel rendelkezők közül a TITAN X eszi a legtöbbet pihenés közben, de a négy watt különbségért valószínűleg senki sem fog sírva elrohanni a fogyasztásmérőtől.

Galéria megnyitása

Ha leterheljük a kártyákat, akkor persze már nem áll ennyire egymás mellett az egész mezőny. Az új TITAN TDP-jével nem lőtt félre az Nvidia, tényleg szinte ugyanannyit eszik, mint a 780 Ti, az pedig mostanra már valószínűleg senkinek nem meglepő, hogy ebben a generációban a Radeonok az éhesebbek.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Mielőtt nekiesünk a játékteszteknek, bemelegítünk egy kis 3DMarkkal. Fire Strike Extreme alatt nagyon jól teljesít a TITAN, 60%-kal jár a GTX780 Ti, és közel 30-cal a GTX980 előtt. Az SLI jobban skálázódik a tesztben és ez igaz Ultra beállításon is, amikor 4K-s felbontáson fut a teszt. Most pedig következzenek a játéktesztek, első körben Full HD-s felbontáson!

Játéktesztek – 1920x1080

Megjegyzés: aki nem felbontások szerint szeretné nézni az eredményeket, az utolsó oldalon képgalériába rendezve megtalálja az összes tesztet, játékonként haladva.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Már az első néhány játék tartogat meglepetéseket. A TITAN X az Alien: Isolation alatt beéri a kétkártyás rendszereket, ami jelenthetne akár CPU limitet is, de magasabb felbontásokon sem változott a helyzet (lásd két oldallal arrébb). Amire viszont nem tudunk magyarázatot találni, az a Batman: Arkham Origins. A TITAN irreálisan jól teljesített, annyira, hogy az eredménytáblázatunk átnézése után vissza is raktuk a gépbe egy plusz körre, de akkor is ugyanezt az fps számot hozta. Tippre a driver lehet a háttérben, ami talán spórol valamivel (más élsimítás pl.), de azért különös lenne, főleg egy nem túl friss cím esetében.

Battlefield alatt már beáll a papírforma. Ez a játék mindkét gyártónak fontos, így nem túl meglepő módon a drivereik szénné vannak optimalizálva rá, nem is találkoztunk problémákkal. Bioshock Infinite alatt nagyon hasonló a helyzet, csak egy kicsit összébb áll a mezőny. Civilization alatt szimplán nem működik a CrossFire, ami AMD-s játék lévén elég különös (kipróbáltuk DirectX-szel és Mantle-vel is, a diagramok az utóbbi API eredményeit tartalmazzák).

A Company of Heroes 2 alatt bár kimutatható növekedéssel jár a két kártya használata, a hatásfok CF és SLI mellett is pocsék, úgyhogy a TITAN X könnyen az élre állhatott. A többkártyás rendszereknél sajnos mindig ott van a lehetőség, hogy egy-egy játék nem fog jól skálázódni, fogunk még erre több példát is látni. Persze azért a Crysis 3 esetében már nincs probléma, az újfent egy fontos cím mindkét fél számára, jól is teljesítenek a párba állított kártyák, míg a TITAN hozza a szokásos 30-40% közötti előnyt a GTX980-hoz képest.

Játéktesztek – 1920x1080, folyt.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

A Far Cry 4 tele van szórva Nvidia technológiákkal ha maximumra tekerjük, és ez ezúttal meg is látszik az eredményeken, szegény Radeon még a GTX970-est sem tudja utolérni, pedig eddig ez nem jelentett problémát neki, sőt! A régebbi Blood Dragon nem szereti manapság a több VGA-t, legalábbis ezen a felbontáson biztosan nem (CPU?), úgyhogy találtunk még egy játékot, amiben a TITAN képes megelőzni a kétkártyás rendszereket.

A nemrég PC-re is megjelent GTA V újdonság a tesztjeink között, és azt kell mondjuk nem kell neki akkora erőmű, mint vártuk. Az advanced graphics részleg két csúszkáján kívül mindent maximumra tekertünk, és még így sem okozott problémát a 60 fps körüli eredmény elérése a kártyáknak. Ráadásul a felhasznált driverek pont ennek a játéknak a tiszteletére készültek, szóval nem túl meglepő módon még a CF és az SLI is működik.

Hitman alatt a hatásfokuk már nem 100-as, a TITAN megint közel van a dobogó legfelső fokához, a Metro: Last Light esetében pedig éppenhogy, de fel is lép rá, köszönhetően az újfent borzalmas skálázódásnak. A Sleeping Dogs alatt már helyreáll a rend, míg a Tomb Raidert valamiért nem szereti az új driver. Egyedül se teljesít jól a 290X, párban pedig még romlik is a teljesítmény. Szomorú.

Játéktesztek – 2560x1440

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Ezen az oldalon az látszik, hogy bár feljebb emeltük a felbontást, az erőviszonyok alig változnak. Batman alatt még mindig különösen jól teljesít valamiért a TITAN, Company of Heroes alatt szenvednek a többkártyás rendszerek, stb., csak Battlefield alatt láthatjuk, hogy a két R9 290X nem hozza azt a szintet, amit elvárnánk tőle. Nos, ez azért van, mert túlmelegedtek a kártyák, a driver pedig levette az órajelet, szóval reálisan sajnos kb. erre képesek. Egy tesztpadon persze más lenne a helyzet.

Játéktesztek – 2560x1440, folyt.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Far Cry 4 alatt ezen a felbontáson a TITAN kb. kimaxolja a papíron elérhető maximális előnyét a GTX980-hoz képest, míg a Blood Dragon alatt magukhoz térnek a többkártyás rendszerek (1080p-ben gyengélkedtek). A GTA V-öt ezen a felbontáson már megnéztük MSAA és FXAA használatával, és előbbi nagyobb terhelése jobban fekszik a Radeonoknak. Sleeping Dogs és Tomb Raider alatt a GTX970 körülbelül eléri az SLI maximális hatásfokát, míg utóbbi alatt a CF továbbra is gyengélkedik, ahogy a Total War: Rome 2 alatt is.

Játéktesztek – 3840x2160

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Ezzel el is érkeztünk a 4K-s felbontáshoz, ami rögtön egy érdekességgel nyit, az Aliennél ugyanis a TITAN az élre ugrik. Batman alatt fura módon helyreáll a rend, legalábbis a TITAN X esetében, ugyanis nem produkál végre olyan elszállt eredményeket, mint kisebb felbontásokon. BF4 alatt a Radeonoknak továbbra is melegedési problémáik vannak ha párban dolgoznak, egyébként szinte minden a papírforma szerint halad. Az óriási felbontás miatt egyébként valahol meg kellett húzzuk a határt a beállításoknál, így a legtöbb esetben az élsimításról mondtunk le, legalábbis részben (például FXAA-t használtunk MSAA helyett).

Játéktesztek – 3840x2160, folyt.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Az utolsó néhány tesztre kevés érdekesség maradt. A GTA V ilyen magas felbontáson már csak 30fps környékén megy az „olcsóbb” kártyák esetében, és még ehhez is le kellett mondani az MSAA-ról. Amennyiben 60fps környékén szeretnénk játszani, kell a két kártya, vagy némi kompromisszum a beállítások terén. Ami viszont nagyon fura, hogy a Tomb Raider esetében helyreállt a rend, újra működik a CrossFire. Nehéz kiigazodni az új AMD driveren.

Tuning, verdikt

Tuning

Mielőtt ítéletet hirdetnénk, van néhány tuning eredményünk is. A legtöbb GTX900-as kártya esetében azt tapasztaltuk eddig, hogy boostolva 1500MHz környékére tudjuk őket húzni, és hát nagyon kíváncsiak voltunk, hogy bírja-e ezt a TITAN is. Mint kiderült, sajnos nem (legalábbis a miénk nem vitte), de 1400MHz-ig így is eljutottunk (1222MHz-es alap órajelet jelent ez) és a memóriát is sikerült felrántani 8GHz-re. Lefuttattunk pár mérést az új órajelekkel, és a következő eredményeket kaptuk:

Jól látható, hogy a magon húzott bő 20% megtette a hatását, körülbelül ennyivel gyorsultak a játékok is, tehát még van is tartalék a TITAN X-ben.

Összesítés, verdikt

Természetesen ezúttal is átlagoltuk a kártyák teljesítményét. A következő diagram a 15 játék eredményeit tartalmazza, mindegyik azonos súllyal szerepel (a 3DMark pontszámait kihagytuk).

Galéria megnyitása

Ha nem fűtötte volna be annyira a gépházat, akkor a Crossfire rendszer valószínűleg legalább 10%-kal jobban teljesített volna, a két GTX970-hez képest látható lemaradás ezen felül a drivernek köszönhető, az Nvidia SLI profiljai úgy néz ki épp jobbak. Ez azért is sajnálatos, mert egyedül nagyon szépen teljesít mostanában az R9 290X, közelebb áll a GTX980-hoz, mint a 970-hez, pedig árban az utóbbi mellett áll.

Rátérve viszont a mai nap főszereplőjére, a TITAN X nagyon szépen zárta a tesztet, bő 30%-ot ver az eddigi csúcstartó GTX-re, ami ha nem is az elvi maximum (az 40 körül lenne), azért igencsak tiszteletre méltó eredmény. Arról kár vitát nyitni, hogy megéri-e az érte elkért összeget, mert objektíve nézve természetesen nem, de a prémiumkártyák mezőnyében sosem volt szempont az ár-érték arány. Az egy GPU-s kártyákat nézve viszont most egyértelműen ez a csúcs, ráadásul olyan e-pénisz növelő ficsőrökkel, mint a 12GB memória, amit mi még mindig emésztgetünk, hihetetlenül sok RAM ez egy videókártyára. Egy 32 bites rendszer ha csak ránézne belehalna.

Már csak az a kérdés, hogy mikor jön valami, ami megszorongathatja az új TITAN-t. Nos, a jelenlegi pletykák szerint jövő hónapban indít az AMD egészpályás letámadást, és teleszórja a piacot a 300-as sorozatú Radeonokkal, amik között a 390-esek akár TITAN ellenfelek is lehetnek. Persze ha azokká válnak, az Nvidia sem fog csendben maradni, jó eséllyel a GM200-as GPU felkerül egy sokkal jobb árazású, 6GB-os kártyára is, és akkor már indulhat is a háború a vásárlók kegyeiért. A nyár általában a pangásról szól, de úgy néz ki idén nem fogunk unatkozni.

A tesztben szereplő kártyákat az Nvidiától és a Ramiris Europe Kft.-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet értük!

Diagramok

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére