GTX690, tesztkonfiguráció
Hivatalosan még április végén jelent meg, gyakorlatilag azonban csak nemrég bukkant fel az nVidia új két GPU-s zászlóshajója, a GTX690-es. A körülbelül két GTX680-as erejét (és árát) egyesítő kártya folytatja a két nagy rivális cég azon hagyományát, hogy felállítják az abszolút csúcsot is, hiszen ez már presztízskérdés náluk. Fussunk át rajta gyorsan, hogy mit kínál az nVidia új titánja!
A GPU órajelét leszámítva a GTX690 pontosan olyan, mintha két GTX680-ast kötnénk SLI-be egymással. Ráadásul a GPU órajelet tekintve is csak pár százalékos különbség van a kártyák között, ami nem volt jellemző az utóbbi évek két GPU-s nVidia kártyáira, de a GTX680 kedvezőbb fogyasztása lehetővé tette, hogy ne kelljen nagyon lejjebb menni. A memória órajelét nem is piszkálták, így mindkét GK104-es GPU 192GB/s-os sávszélességgel gazdálkodhat.
Hogy a teszt ne csak arról szóljon, hogy milyen borzasztóan és szinte kihasználhatatlanul gyors az új kártya, valamint mennyire magasodik a többiek fölé, számbevettük a lehetséges alternatívákat is: ma megnézzük mire képes két GTX680 SLI-be kötve, két HD7970-es CrossFire-ben munkára fogva, és a neten terjedő pletykák alapján még egy lehetséges HD7990-est is szimulálunk. Utóbbi esetben mi 850MHz-es GPU órajelet és 5000MHz-es effektív memória órajelet használtunk. Mielőtt azonban belecsapnánk a közepébe, íme a mai nap főszereplője:
ASUS GeForce GTX690-4GD5
Jelenleg egyik gyártó sem tér el a referenciakártyáktól, az ASUS sem kivétel. A kártya hosszra pont akkora, mint a GTX590, még a hűtés kialakítása is hasonló, csak egyetlen dolog változott: brutál jól néz ki a GTX690-es! Bár egy VGA-nál nem ez az elsődleges szempont, ezúttal nem lehetett szó nélkül elmenni a kinézet mellett, mert az nVidia végre eltüntette a csillogó fekete műanyagokat, és helyette fémes hatású anyagokat használt, két plexi ablakkal karöltve, amiken keresztül láthatjuk a GPU-k feletti bordázatot. A GTX690 tetején ráadásul halványzölden világít egy nagy „GEFORCE GTX” felirat is, nehogy egy pillanatra is elfelejtsük minek köszönhetjük a sebességet játékainkban. Igényes kártya lett a zászlóshajó, öröm ilyet látni.
A GTX690-es már két nyolctűs tápcsatlakozóval rendelkezik, hiszen még csökkentett feszültség mellett is a két GTX680-as azért rendesen kér enni. A csatlakozók között két dual-link DVI-I (átalakítható D-subbá), egy dual-link DVI-D és egy mini-DisplayPort 1.2 lapul. HDMI kimenetet átalakítóval varázsolhatunk rá, de ezt az apróságot könnyű elnézni a három DVI csatlakozó miatt, amiknek hála egyszerűen építhetünk hárommonitoros rendszert. Mint az a tesztekből kiderül majd, nem is árt egy multi-monitoros konfig a GTX690 alá, mert nem könnyű kihasználni a teljesítményét.
Üresjáratban a kártya elég csendes, és még terhelés alatt sem fognak benyitni, hogy szép dolog a porszívózás, de abbahagyhatnánk már. Persze hangosnak hangos, de jelen esetben nálunk a processzorhűtés még így is elnyomta. Nem akármire van szüksége az embernek, ha ki akar hajtani egy ilyen vadállatot.
Tesztkonfiguráció
Alaplap: Gigabyte X58-OC
Processzor: Intel Xeon X5660@4,5GHz (hat mag+HT)
Memória: 3x2GB A-DATA XPG v2.0@2GHz
Grafikus kártyák: ASUS HD6970 (ref.), ASUS HD6990 (ref.), Gigabyte HD7950, ASUS HD7970 (ref.), ASUS HD7970 DirectCU II, ASUS GTX580 Matrix, ASUS GTX590 (ref.), Gainward GTX670 (ref.), ASUS GTX680 (ref.), ASUS GTX690 (ref.) (a nem referencia kártyákat referencia órajeleken járattuk)
Tápegység: Chieftec BPS-950C (Nitro 85+ sorozat, 950W)
Operációs rendszer: Windows 7 Home Premium SP1 64bit minden frissítéssel
Driverek: Catalyst 12.4, GeForce 301.24 béta, GeForce 301.32 béta (GTX670, GTX690)
Fogyasztás, szintetikus tesztek
Az előző tesztünkben adósak maradtunk a fogyasztás eredményekkel, úgyhogy most pótlunk mindent. Üresjáratban az előző generációs két GPU-s kártyák eszik a legtöbbet, a jelen generáció tagjainál az egyik GPU már képes elmenni aludni, így a GTX690 fogyasztása is elég szép, ahogy a CrossFire-be kötött Radeonoké is. A helyzet annyiban változik ha huzamosabb ideig otthagyjuk a gépet, hogy a GCN architektúrás Radeonok átlépnek ZeroCore állapotba, még tovább csökkentve fogyasztásukat.
Terhelés alatt már szép különbségek láthatóak a mezőnyben. A GTX670 majdnem wattra pontosan annyival kevesebbet evett, mint amit a TDP-je alapján is kéne neki, míg a 690 kicsit többet, de még így is a legkevesebbet a két GPU-s kártyák közül. Csak a HD6990 volt a közelében. A csúcsradeonok CrossFire-be kötve elég sokat fogyasztottak, a HD7990 valószínűleg ennél jóval kevesebbel is beéri majd.
Szintetikus tesztek
Vantage alatt az új GeForce-ok szokás szerint nagyon domborítanak, ki is préselnek magukból minden MHz-et. Ahogy az várható volt a GTX690 nagyon ott van a két GTX680-as nyomában.
3DMark11 alatt nem sokat változik a helyet, az új GF-ek itt is szépen teljesítenek. Rekordokat döntögetni jók az új kártyák.
Nem is olyan rég maximális beállítások mellett a Heaven még elég gépgyilkos volt, de ezek a VGA-k megeszik reggelire. Az extrém tesszeláció miatt a GF-ek vezetnek itt is, de ebben nincs semmi meglepő, jöjjenek a valós játékokkal készített mérések!
Játéktesztek
Megjegyzés: Egy kivételével minden tesztet két felbontáson futtattunk, 1920*1080-on és 2560*1440-en. Ezekre hivatkozik az 1080p és az 1440p.
A fogyasztásmérésre is használt Alan Wake alatt normál esetben a Radeonok jobban teljesítenek, de az SLI hatásfoka a jelenlegi driverekkel jobb, mint a CF-é, így két GPU-s felállásban már fej-fej mellett vannak a riválisok.
AVP-ben már teljesen más a helyzet, a Radeonok nem csak egy, de két GPU-val is messze az élen vannak, a CF hatásfoka itt 100%. No nem mintha a GTX690 által felmutatott értékek miatt bárki panaszkodhatna.
Magasról lehet a legnagyobbat esni, az Arkham City az AVP tökéletes ellentéte: nem elég, hogy a GeForce-okat szereti jobban, a CrossFire nem hajlandó rendesen működni alatta. Rosszabb esetben (1080p) ez még csökkentett sebességgel is jár, ilyenkor jobb egyszerűen kikapcsolni. Pedig nem tegnap jött ki ez sem, úgyhogy ez egy szép nagy fekete pont a szoftveres csapatnak.
Crysis alatt nagyon egyben van a két GPU-s mezőny. 1080p-ben valószínűleg procilimitbe ütköztünk (igen, még ezzel a processzorral is), míg 1440p-ben látszik, hogy a Radeonok egy kicsit vezetnek, de az előnyük nem nagy.
A Crysis 2-ben DX11 alatt megint csak nem működik a CrossFire, inkább árt, mint használ. Az SLI-vel semmi gond nincs, így a GTX690 és a két GTX680-as csúnyán elhúz a többiektől.
UPDATE: e-mailben jelezték, hogy a Crysis 2 benchmark ráerőlteti a játékra az MSAA-t, amit a motor nem támogat, és ezért nem megy a CF. A következő cikkben megpróbáljuk megkerülni ezt a problémát
Játéktesztek II.
Hard Reset, avagy procilimit, második felvonás. 1080p-ben egyértelmű, hogy kevés a két GPU-s kártyákhoz a Xeon, míg 1440p-ben úgy néz ki pont a határon vagyunk a HD7970-ek eredményeit alapul véve, de a GTX690 és a GTX680-asok már ugyanúgy végeznek.
Hogy ne csak az AMD szoftveresei kapjanak feddést, Lost Planet 2 alatt az nVidia kártyák szerint a monitorunk maximális felbontása 1600*1200. De ha egy Radeonnal már beállítottuk a 2560*1440-et, akkor azért hajlandóak azon lefutni. Hogy megkíméljük magunkat a folyamatos VGA cserélgetéstől csak 1440p-s méréseket végeztünk.
Már a teszt előtt úgy éreztük ha valahol CPU limitbe futunk majd, az Hard Reset és a Mafia 2 lesz. Előbbinél bejött, utóbbinál viszont érdekes módon nem. Bár se a CF, se az SLI hatásfoka nem 100-as, az eredmények reálisaknak tűnnek.
Ha azt hiszed erős a VGA-d, csak rakd fel a Metro 2033-at és tekerj mindent maxra. Egyedül a két GPU-s Radeon rendszerek tudták elérni a 60 fps-t 1080p-ben, míg 2560-ban ez csak ahhoz volt elég, hogy alulról súroljuk a 40-et. Nem ez a világ legoptimalizáltabb játékmotorja.
Végül érdekességképpen álljanak itt a Skyrim eredményei. A Catalyst még mindig nem hajlandó kikapcsolni a V-syncet benne, a házi barkács megoldást pedig (.ini piszkálás) nem szereti. Éppen ezért a Radeonok eredményeit illik távolságtartóan kezelni, mert bekapcsolt V-sync-kel megszűnnek a problémáik és 2560-ban még jobban is mennek a fent látottaknál. Sajnos a GeForce-ok eredményei sem túl reprezentatívak, ugyanis úgy néz ki a tesztgép Xeonja 4,5GHz-en 104fps-re van belőve Skyrim alatt.
Multi-GPU hatásfok, összesítés
Multi-GPU hatásfok
Láthattunk ma néhány szoftveres problémát, és azt is, hogy játékfüggő mennyire skálázódik jól a teljesítmény két GPU-val. Éppen ezért összefoglaltuk, hogy hol mennyi gyorsulást értünk el a második kártyával, és mindenhol a 2560*1440-es eredményeket használtuk, hogy amennyire lehet, kerüljük a procilimitet.
A Radeonok átlagára nagyon rányomja a bélyegét a két játék, amiben nem működik jól a CF (Crysis 2 és Batman), ezért hogy korrektek legyünk, számoltunk átlagot a szintetikus tesztek és a két említett játék nélkül is. A végeredmény az, hogy a két multi-GPU-s technológia nagyon hasonló hatásfokkal üzemel, de a GeForce driverek több mindent megesznek jelenleg. Lehet ez a HD7990 késésének egyik oka, az AMD-nél még gyúrnak a driverek CrossFire részére.
Összesítés
Szokás szerint most is összegeztük a teszteket egy diagramon, de a korrektség jegyében (akárcsak a fenti hatásfok vizsgálatnál) most is két átlagot számoltunk. A szintetikus tesztek eredményei egyiken sem szerepelnek, és a játéktesztekből is csak a 2560*1440-es felbontáson készülteket vettük alapul, 1080p-ben túl sok játékot kellett volna CPU limit miatt kizárnunk. Az első diagramon a Batman és Crysis 2 teszteket kihagytuk, hogy a CrossFire-ös Radeonok átlagát ne húzza le a nullás hatásfok. A második képen ezek is szerepelnek. A Skyrim a CPU limit és a bugok miatt egyiken sem.
Mivel ekkora felbontáson még nem teszteltük ezeket a kártyákat, érdemes az összes eredményt szemügyre venni. A HD7970 például 1-2%-kal gyorsabb lett, mint a GTX680, míg 1080p-ben pont fordítva szokott lenni. Így tulajdonképpen megállapíthatjuk, hogy a driverek fejlődése után a két kártya körülbelül ugyanott áll, sebesség helyett érdemesebb inkább ár és extrák alapján választani (kimenetek, memória mennyisége, tuningpotenciál, fogyasztás, stb., kinek mi fontos).
Multi-GPU-s esetekben sem változik semmi, a két GTX680-as és a két HD7970-es teljesítménye csak pár százalékkal tér el egymástól, és a szimulált HD7990-es átlageredménye is a GTX690 mellett van. A későbbi megjelenés miatt az AMD még változtathat az órajeleken és lehet meg is teszi, de igazából a szoftveres csapaton múlik, hogy a HD7990 tényleg párban lesz-e a GTX690-nel. Az, hogy Batman alatt nem működik a CF még kevés embert érint, egy GPU-val is elég gyors lesz a kártya, de a Crysis 2 már fájó pont lehet, úgyhogy van mire gyúrni.
Visszakanyarodva a mai főszereplőhöz, a GTX690 árban és sebességben is körülbelül két GTX680-assal ér fel. Éppen ezért mellette igazából csak a remek hűtés és az egyszerűség szól: nincs szükség erős többkártyás alaplapra, se annyira komoly tápegységre, mint amit két GTX680-as megkövetelne. Külön-külön viszont könnyebb hűteni a GTX680-asokat, és tuningban is tovább fogják bírni, így az adott környezettől függ, hogy melyik változatot érdemes választani. Az igazi probléma úgyis az, hogy mivel hajtsuk ki ezeket a kártyákat.
A tesztben szereplő VGA-kat az ASUS magyarországi képviseletétől, a Gigabyte magyarországi képviseletétől és a Ramiris Europe Kft.-től kaptuk kölcsön, míg a Chieftec tápegység a Kelly-techtől érkezett, ezúton is köszönet értük! A brutális alaplap-processzor-memória trióért és beállításukért pedig nagy köszönet 04ahgy-nek!