Bevezető
Végül nem kellett 14-éig várnunk, csak pár napot késett a GTX275 a hivatalos induláshoz képest (április 2). Megjelenésével egy kisebb mérföldkőhöz is érkeztünk, mert aktuális információink alapján körülbelül fél évig nem lesz mozgolódás a felsőkategóriás grafikus vezérlők piacán. Egy kis árháborúra számítani lehet, ám új kártya bejelentésére elég csekély az esély, a következő generáció ugyanis még nagyon messze van. Mivel a GTX275 is a GT200b GPU-ra épül, ezért felépítését tekintve újdonságokkal nem találkozhatunk, nézzük inkább az adatait:
Mint azt a táblázat is mutatja, az aktuális csúcskártyától, a GTX285-től csak annyiban különbözik, hogy egy ROP blokkot letiltottak benne, mint a GTX260-ban, és így kiesik 64bit a memória adatsínből is. Ez nem egy óriási érvágás, lévén a kártyának még így is tekintélyes memória sávszélessége van, és nem feltétlenül van szüksége nagyobbra. Érdekesség, hogy az nVidia az új VGA-val, még ha kényszerűségből is, de házon belül konkurenciát állít a saját, drágább VGA-inak, hiszen a 275-ben egy Shader blokk sincs letiltva, büszkén hirdeti, hogy itt bizony 240 feldolgozó egység számol vadul, ha szükség van rá. A tesztben szereplő GTX260 192 shaderes.
A nálunk járt kártya a Gainward színeiben indult és nem a referencia hűtőt használja. A két ventilátoros monstrum nagyon impresszív látvány, ám sajnos ahogy várható volt némileg hangosabb a referencia változatnál. A mezőnyben így ő volt az egyetlen kártya, amely 2D-ben is tisztán hallható volt (nem hangos, de a többiek szinte hangtalanok voltak 1 méter távolságból), és 3D-ben is némileg hangosabb a társainál. A szokásos átalakítók mellé itt is járt egy 3DMark Vantage, ám ebben ki is merültek az extrák.
Tesztgép
Alaplap: Gigabyte P35-DS3
Processzor: Intel Core2Duo E6850@3.6GHz
Memória: Geil Ultra 2x1GB DDR2-800
Tápegység: Corsair TX650W
Operációs rendszer: Windows Vista SP1 minden frissítéssel
Driverek: Catalyst 9.3 illetve a HD4890 gyári CD-je, valamint GeForce 182.50
Tesztek I.
Az eredményekben semmi meglepő nincs, teljesül a papírforma. Azonban fontos megjegyeznünk, hogy a kártya érdekesen viselkedett a teszt alatt, mintha kicsit lassítva ment volna a kanyonos teszt… Mivel azonban képhibákat nem produkált így nem törődtünk vele.
Itt sem tapasztalható semmi izgalmas. Ahogy az várható volt a GTX275 igen közel kerül a nagytestvérhez.
Lost Planetben is hasonló a helyzet, a GTX285 nehezen tartja az előnyét, de azért még ő a legerősebb.
A Crysis Warhead-ben azonban már átveszik a Radeonok a vezetést. 1920-ban még a HD4870 is könnyen tartja a lépést a GTX275-el. Hiába, ez azon játékok egyike, amely magas felbontáson, magas beállítások mellett megeszi a memória sávszélességet a GTX-eken, ez már régen kiderült.
A Project Origin-ben már kiegyenlítettebb a helyzet, közel van a Radeon, de azért egyértelműen gyorsabb némileg a GTX275.
Az EGO motor viszont még mindig szereti a Radeonokat, a helyzet nagyon hasonlít arra, amit a Crysis-nál tapasztalhatunk, még a HD4870 is párban van a GTX-szel, ismét csak a memória sávszélesség lehet a ludas (bár még az sem indokol ekkora lemaradást a 285-től).
Tesztek II.
Bár az ID által készített motorok sokáig kedveztek a GeForce-oknak, mára ez már a múlté. A hét elején látott GTX285 szereplés után nem túl meglepő a mai eredmény.
A HawX tesztünk fekete báránya, mert bár mindenhol az ATI győz benne, nálunk valahogy nem. Időhiány miatt nem tudtunk eljátszani a beállításokkal, hogy kiderüljön ez miért lehet, de a következő tesztig megtesszük. Jelenleg, maximális beállítások mellett nekünk ezt nyújtották a kártyák, reprodukálhatóan.
Szomorú, de még a HD4870 is megveri a GTX-et. Egyszerűen a továbbfejlesztett GameBryo motor nem áll jól az nVidiának.
Call of Duty-ban eléggé kiegyenlített a helyzet, a kártyák nagyon közel teljesítenek egymáshoz. Bár vannak különbségek, azért nehéz lenne azt mondani, hogy bármely VGA sokkal jobb lenne a feladatra.
A World in Conflict is azon játékok sorát gyarapítja, amely az nV-nek kedvez és a GTX275 elég komolyan befogja benne a GTX285-öt.
Ahogy a mellékelt ábra is mutatja a Stalker inkább a shadereket eszi és nem a memória sávszélességet, hisz a GTX275 nagyon közel kerül a GTX285-höz, ám sajnos ez kevés hogy befogja a szebb árnyékokat felmutató HD4890-et.
A GTA tartogat még meglepetéseket. Szinte biztosra vettük, hogy a játék még egy ilyen erős processzor mellett is CPU limites, de a GTX-et elnézve nem (ráadásul azóta informálódtunk és még Core i7 mellett is hasonló eredmények láthatóak, lehet).
Fogyasztás, hőmérséklet, tuning és végszó
Fogyasztás
Ahogy az várható volt, az 55nm megtette hatását, és a kártya terhelés alatt nem sokkal eszik többet, mint a GTX260. 2D-ben valószínűleg azért van a GTX285 felett, mert a második ventilátort is hajtani kell.
Hőmérséklet
Itt egy kicsit csalódottak vagyunk, mert az jött ki, hogy a kétventilátoros hűtő körülbelül ugyanúgy teljesít, mint a referencia változat, ergo nem sok értelme van, mert a hangereje nagyobb. Talán olcsóbban tudja beszerezni a Gainward és azért esett rá a választása, mást nem igazán tudunk elképzelni indoknak.
Tuning
A G200b mint tudjuk nem képes olyan magas órajelek elérésére, mint a G92b, ami nem csoda, tekintve a felépítését és méretét. Azért, hogy egyenlő esélyekkel induljanak az összesítésben megnéztük mit tudunk kipréselni a kapott kártyából. A végállomás 700/1550/1200-nél volt (GPU/shader/mem), és ahogy elnéztük ennél mások se jutottak sokkal tovább, a shaderek teteje 1600-nál van, ha szerencsés az ember. A memóriához kell a legtöbbet imádkozni, főleg, hogy a legtöbb Radeonon addig húzza az ember ameddig nem szégyelli. A GPU tuningja alig látszik meg a teljesítményen, inkább a másik két komponens fontos. Végeredményben a legjobb túlhajtásokat figyelembe véve a GTX 14%-ot gyorsulhat (ahol nem fogja le a memória), a Radeon pedig 17-et a gyári értékekhez képest.
Most akkor melyiket is szeresem?
Csak a jelenben tapasztalható teljesítményre koncentrálva nem sok különbség van a két kártya között, azt azonban érdemes figyelembe venni, hogy a GTX sikeréhez hozzájárul a 3DMark Vantage is, amelynek elejéről csak egy nagy nVidia logo hiányzik. Árban szinte ugyanott vannak a kártyák, akkor mi alapján érdemes dönteni? A várható jövő, a körítés, és a szolgáltatás lista.
Menjünk sorba ezeken, kezdjük a jövőben megjelenő címekkel. Várhatóan találkozunk még pár DX10.1-et támogató játékkal, ami a Radeonoknak kedvez. Az utóbbi egy hónapban három ilyen is megjelent, a jövőben pedig komoly esélyek vannak rá, hogy a nagyobb nevek közül például a Call of Juarez 2 is gyarapítja a listát. Az nVidia évekig erőltette a DX9-es kódot, ám ha némileg belassulva is, de a fejlesztők haladnak a korral és ez az ATI malmára hajtja a vizet, legalábbis ebben a generációban. Ez nem kevés munkájában van ráadásul, mert segítik a fejlesztőket (csak nem pénzzel), és rengeteg shader kódot ültetnek át a frissebb DirectX verzióra.
A körítés gyártó függő, és valószínűleg ez érdekli a legkevesebb embert. A Sapphire HD4890-hez több szoftver járt, mint a Gainward GTX275-höz de ebből nem lehet általánosítani. Ha valakit érdekel egy játék és éppen adják valamihez, akkor olyan tényező lehet, amivel érdemes számolni. Különben teljesen mindegy.
Maradt még az, hogy mit tudnak a GPU-k. Az nVidia oldalán ott a PhysX és a CUDA támogatás. Utóbbi a játékosokat egyelőre nem nagyon hatja meg, míg előbbi igazán csak a Mirror’s Edge-ben látványos, talán idővel ez változni fog. Az ATI oldalán pedig ott a DX10.1, a jobb videó dekódolás, a fejlettebb élsimítási eljárások, az integrált HD Audio vezérlő a HDMI kimenethez, és az (bár ez nem GPU tulajdonság), hogy több memóriája van. Csak játékokra koncentrálva ezekből az első és az utolsó igazán fontos.
Az eddigieket összevetve úgy gondoljuk, hogy bár nem fog csalódni a kártyájában, aki egy GTX mellé teszi le a voksát, de a Radeon valamivel jobb választás. Az nVidia megtette amit tudott, lerakott egy majdnem GTX285-öt az asztalra, most pedig elkezdhet imádkozni, hogy az ATI ne akarjon árháborút indítani (az RV790-et olcsóbb gyártani).
A Gainward GTX275-öt a Mercury Impex kft.-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet érte!