HD7790 és GTX650 Ti Boost
Grafikus kártyák frontján sok újdonságra már nem számíthatunk az év végéig (kb. az „olcsóbb” Titan és a referencia HD7990 lehet a választék), de mielőtt beköszöntene az uborkaszezon, még mind a két rivális kidobott egy-egy kedvező ár-érték arányú versenyzőt a piacra. A Radeon HD7790-es érdekessége, hogy egy olyan GPU-val rendelkezik, amiről sokáig azt hittük, hogy csak a 8000-es szériában láthatjuk majd először, míg a GTX650 Ti Boost egy elég nagy lyukat próbál majd betömni a sima Titanium és a GTX660 között. Bár sok helyről hallhattuk, hogy az új GeForce az új Radeon ellenfele lesz, az árak valójában nem ezt mutatják, a felturbózott GTX650 Ti igazi riválisa a HD7850-es, és a jelenlegi árak mellett abból is a 2GB-os változat. Lehet, hogy idővel az ára beáll inkább az 1GB-os példányok szintjére, de addigra sajnos azok eltűnnek a boltok polcairól. Az AMD közleménye szerint ez azért lesz így, mert a memóriagyártók befejezték a 128MB-os GDDR5-ös chipek gyártását, úgyhogy nincs alapanyag új kártyák készítéséhez. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a HD7790 bemutatását annyira siettette a cég, hiszen az 1GB-os HD7850-es volt az egyik legjobb ár-teljesítmény arányú kártyájuk, eltűnése elég nagy lyukat hagy majd a palettán, így sürgősen kellett valami, ami többé-kevésbé helyettesítheti. Hogy miért többé-kevésbé? A válasz a HD7790 alapját adó új GPU, a Bonaire alapjaiban keresendő, úgyhogy nézzük is meg mi van a belsejében, aztán jöhet a nagyító alá a GTX650 Ti Boost is.
Az eredeti tervek szerint a Bonaire a mostani Cape Verde-t váltotta volna (7750-7770), tehát költséghatékony VGA-k alapjának készült, így nem meglepő, hogy maradt a 128 bites memória-vezérlő, és a 16 renderelő. A Compute Unit-ok (shader tömbök) száma viszont 10-ről 14-re nőtt, aminek köszönhetően a shaderek száma 640-ről 896-ra ugrott, és textúrázó egységekből is 56 lett az eddigi 40 helyett. Fontos változás, hogy az új chip immár két háromszöget képes feldolgozni egyetlen órajel alatt, akárcsak az erősebb Radeonok (HD7850-től kezdve) és örökölte a Richland APU-k energiamenedzsmentjét is. Utóbbinak köszönhetően borzasztóan gyorsan tud váltani nem csak órajelet, de feszültséget is, és nyolc állapot közül is válogathat (egy Turbós HD7970 pl. csak négyből, és nem képes gyors feszültségváltásra). Ezen felül nem tobzódunk az újdonságokban, a Bonaire is GCN architektúrára épít, és megkapta a szokásos extrákat: VCE és UVD motor, valamint Eyefinity vezérlő, hogy a rá épülő kártyák ne jöjjenek zavarba akkor sem, ha sok monitorunk van.
Most pedig evezzünk egy kicsit NVIDIÁ-s vizekre. A GTX650 Ti Boost alapját adó GK106-os GPU már régi ismerősünk, megtalálható a GTX660-ban és a GTX650 Ti-ben is, így ezzel kapcsolatban nem ismételnénk magunkat, itt már bemutattuk a chipet. Az új kártyán egy olyan változata teljesít szolgálatot, amin csak egy SMX-et tiltottak le, minden más részegység aktív maradt. Mielőtt tovább foglalkoznánk vele, vessünk egy pillantást a specifikációs táblázatra.
Mint az a táblázatból is kivehető, a GTX650 Ti Boost megörökölte a GTX660 órajeleit, és mivel meghagyták neki a 192 bites memória-vezérlőt is, így a legegyszerűbb úgy tekinteni rá, mint egy GTX660-ra, amiben letiltottak egy SMX-et, és ezáltal elvesztett 192 shadert (vagy CUDA magot, ahogy az NVIDIA szereti hívni őket). Az első példányok mind 2GB-nyi fedélzeti memóriát kaptak, de nem elképzelhetetlen, hogy a későbbiekben jönnek majd 1,5GB-os változatok is, amik egy picit olcsóbbak lehetnek.
A HD7790 referencia órajele 1GHz, amivel papíron ugyanazt a shader teljesítményt kínálja, mint a HD7850-es, sőt, egy hangyányit még erősebb is. Ugyanez igaz a tesszeláció sebességére is, úgyhogy az egyetlen igazi és nem lebecsülendő hátráltató tényező a HD7850-hez képest a 128 bites memória-vezérlő. Ezt az AMD-nél próbálták magas memória órajellel kompenzálni, és a 6GHz tényleg impozáns is, nem nagyon találkoztunk még ilyennel Radeonon, de a HD7850-nek még így is van 60% előnye memória-sávszélességben, ami 1920*1080-as felbontáson elég sokat számíthat, márpedig a PC-s monitoroknál manapság ez a legelterjedtebb felbontás a friss felmérések szerint. A tesztekből majd kiderül mennyire számít a memória, de mielőtt megmutatnánk az eredményeinket, ismerkedjünk meg a mai nap főszereplőivel!
A kártyák, tesztgép és fogyasztás
ASUS HD7790-DC2OC-1GD5
Az ASUS kártyája, akárcsak a kapható mezőny nagy része, átesett némi gyári tuningon, a GPU és a memória is megkapta a maga órajel emelését (1075/6400). A hűtésért a már jól ismert DirectCU2 felel ismét, ami jól és halkan végzi a dolgát az alacsony étvágyú GPU felett. Egy hatpines PCI-E tápcsatlakozó várja csak a plusz naftát, a kimenetek között pedig a szokásos csatlakozókat láthatjuk: 1xDVI-D, 1xDVI-I, 1xDisplayPort és 1xHDMI.
Gainward GeForce GTX 650 Ti BOOST 2GB
A Gainward kínálatából egy referencia órajeles példányt kértük el a könnyebb tesztelés érdekében. Bár a megadott átlagos Boost órajel 1033MHz, valójában a kártya az idő 100%-ában 1058MHz-en ketyegett terhelés alatt, valószínűleg erre számíthatunk a többi GTX650 Ti Boost esetében is. Mivel ez a VGA sem akarja leszívni Paksot, ezért még az egyszerűbb hűtés ellenére sem visított, de nem is dolgozott hangtalanul. Akárcsak a Radeon, ez a kártya is beéri 1 PCI-E tápcsatlakozóval, a kimenetei pedig ugyanazok: 1xDVI-D, 1xDVI-I, 1xDisplayPort és 1xHDMI.
Tesztkonfiguráció
Alaplap: Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Processzor: Intel Core i5-3570k
Memória: 2x4GB Corsair Vengeance DDR3-1866
Grafikus kártyák: Sapphire HD7750 1GB, Sapphire HD7770 1GB, ASUS HD7790 DirectCU 2 1GB, Sapphire HD7850 1GB, Sapphire HD7870 1GB, ASUS GTX650 1GB, ASUS GTX650 Ti 1GB, Gainward GTX650 Ti Boost 2GB, Point of View GTX660 2GB (minden kártya referencia órajeleken ment!)
Tápegység: Cooler Master M2 Silent Pro 1000W
Operációs rendszer: Windows 7 Home Premium SP1 64bit minden frissítéssel
Driverek: Catalyst 13.3 beta, Catalyst 12.101.2.1000 beta (HD7790) GeForce 314.22
Mértünk üresjárati fogyasztást is, ám mivel a legkisebb és a legnagyobb érték között mindössze 3W volt, ami már-már mérési hibán belül van, ezért úgy döntöttünk, hogy ezúttal csak a terheléses fogyasztási értékekre koncentrálunk. Nagyon jó látni, hogy a HD7790 alig fogyaszt többet, mint a HD7770-es, pedig várhatóan jóval nagyobb tempóra képes. A GTX650 Ti Boost eléggé elszakadt a sima Titániumtól, de a bevezetőben ismertetettek után aligha lep meg bárkit is, hogy inkább a GTX660-hoz áll közelebb, hiszen teljesítményben is ugyanezt várjuk tőle. Nézzük is hogyan teljesítenek az újdonságok éles helyzetekben, a következő oldalon már a szintetikus tesztek eredményei következnek!
Szintetikus tesztek
Az új 3DMark Firestrike tesztje alatt szépen párba állnak a VGA-k, szinte mindenkinek jut valaki az ellentáborból. Érdekes módon a HD7790 pont tartja a lépést a GTX650 Ti Boosttal, legalábbis addig, amíg fel nem toljuk Extreme-re a teszt beállításait. Ahogy ez megtörténik, két dolog van, ami azonnal érezteti a hatását: a kisebb memória-sávszélesség és a „csak” 1GB memória. A kisebb GeForce-ok sebessége látványosan leesik, a GTX650 Ti már csak a HD7750-nel képes a lépést tartani, míg a 2GB-os példányok nagyon jól tartják magukat. A memória hiánya ráadásul jobban fájhat, mint a sávszélességé, legalábbis más magyarázatot nem igazán találtunk arra, hogy a HD7850 1GB-os változata miért teljesített ilyen rosszul. A Futuremark adatbázisa szerint a 2GB-osak 2000 pont körül járnak.
Az előző generációs 3DMark még mindig nagyon szereti a Kepler architektúrás GeForce-okat, úgyhogy a GTX660 simán feljön a HD7870 szintjére, de más érdekesség nem nagyon látható.
Heaven alatt szépen látható az előrelépés a HD7790 esetében. Valószínűleg többre is vinné még erősebb memóriákkal. A GTX650 Ti a legnagyobb riválisa, a HD7850 mellett végez.
Valley alatt egy kicsit jobban mennek a GF-ek, ez főleg a GTX650 Ti (Boost) sebességén látszik.
Játéktesztek 1/3
Az első hét tesztből azt lehet leszűrni, hogy a HD7790-es képes az esetek túlnyomó többségében maga mögé utasítani a GTX650 Titaniumot, és mivel erre lett kitalálva, ezért eddig úgy néz ki, hogy teljesíti a küldetését. A GTX650 Ti Boost és a HD7850 párharca inkább döntetlenre áll, de azt kell mondjuk, hogy az NVIDIA drivercsapatának optimalizációkért felelős részlege most jobban csipkedte magát mint a konkurencia, mert a legfrissebb címben, a Bioshock Infinite-ben a GeForce-oknak áll a zászló, az AMD-nek még gyúrnia kell a sebességnövekedésre. Egy-két hónapon belül kiderül van-e még tartalék a kártyákban, de addigra mindenki végigviszi háromszor a játékot, úgyhogy ezt itt egy piros pont az NVIDIA-nak. Ezen kívül még a Civilization V lehet érdekes, amiben a sávszélesség annyira nem döntő szempont, ezért a HD7790 majdnem utoléri a HD7850-et, ami igen szép eredmény.
Játéktesztek 2/3
A második csokorból a Hitman lehet igazán érdekes. Ebben a játékban azt is megnéztük, hogy az élsimítás mennyire nyomja rá a bélyegét a különböző kártyák teljesítményére. A 128 bites memória-vezérlővel rendelkezők nagyon szenvednek, ha még a 4xMSAA-t is erőltetjük velük. A többiek egy kicsit jobban veszik az akadályt. A két új kártyánál az erőegyensúly nem változik számottevően, átlagban hasonló eredményeket láthatunk, mint az előző oldalon.
Játéktesztek 3/3
A harmadik játéktesztes oldalon az első érdekesség az új Tomb Raider, aminél ha emlékszünk, a megjelenése után igen nagy volt a sírás-rívás, hogy jajj hát nem volt elég időnk, meg egyébként is, a csúnya fejlesztő a hibás, azért megy 1 fps-sel a TressFX néhány NVIDIA kártyán. Persze ahogy az várható volt, az egésznek nagyobb volt a füstje, mint a lángja, sikerült hamar hozzácsiszolni a drivereket az új játékhoz, csak az első pár hét volt katasztrófa. A végeredmény az lett, hogy míg a kisebb GF-eken továbbra is felejtős a TressFX, addig a komolyabbak semmivel nem teljesítenek rosszabbul, mint a Radeonok, sőt, érdekes módon a GTX650 Ti Boost esik vissza a legkevésbé a bekapcsolásától. Kár volt tehát egyből temetni az egészet, attól még, hogy az AMD-vel fejlesztették ki a technológiát, a GeForce-okon is jól fut. Egyetlen kártya alatt tapasztaltunk csak látványos bugokat, méghozzá pont a HD7790-en, ami valószínűleg az erősen béta állapotú drivernek köszönhető.
A Sleeping Dogs a következő különlegesség. Ebben nem kell már driver gondoktól tartani, hiszen tavalyi játék, volt idő csiszolgatni a szoftvert. A Radeonok még mindig nagyon jól teljesítenek alatta, ami most olyan méretet öltött, hogy a HD7790 utolérte a GTX650 Ti Boostot, a HD7850 meg a GTX660-nal van egy szinten.
Sniper Elite V2 alatt megnéztük, hogy SuperSamplinges élsimítással mennyire esik le a sebesség, és ahogy az várható volt: nagyon. A GTX650 Ti Boost és a HD7850 valószínűleg csak azért cserélnek helyet SSA használata mellett, mert eléggé memóriaigényes a dolog, a HD7850 kifuthat az 1GB-ból.
GPGPU tesztek
Lefuttattunk a kártyákon néhány GPGPU benchmarkot is. Sajnos az első kettőnél egyből belefutottunk egy érdekes jelenségbe, ami sokszor mutatkozik meg valós felhasználásnál.
Az SVP több tesztet is lefuttat, de az egyik legfontosabb, hogy készít egy új képet, amit beszúrhat két már meglévő közé egy videóban, hogy az folyékonyabbnak tűnjön. Sajnos a sok kommunikáció miatt azt láthatjuk, hogy nem tud profitálni a GPU-k erejéből, szinte minden egy szinten mozog.
Kicsit jobb, de hasonló eredményt értünk el a Handbrake videó kódoló legújabb béta kiadásával is, ami már támogatja az OpenCL-t is. A simán CPU-s tömörítéshez képest nem sok gyorsulás mutatkozott, ami a fórumok szerint jelenleg annak tudható be, hogy Windows alatt nagyobb prioritást kap a CPU-s szál, mint a GPU-s. Linux és OS X alatt valamivel jobb a helyzet, de ezt most nem tudtuk kipróbálni.
LuxMark alatt nagyon csúfosan kikapnak a GeForce-ok. Az OpenCL renderelő tesztben még a HD7750-es is képes elverni a GTX660-ast.
A Folding@Home benchmarkja alatt már jobb a helyzet, de azért itt is látszik, hogy a Kepler architektúrát elsődlegesen nem erre találták ki.
Pat DirectCompute tesztje a nevével ellentétben befogható OpenCL tesztként is, mi kipróbáltuk mindkét változatot (itt tölthető le, ha valaki kíváncsi rá). DirectCompute kódot használva az ellenőrző kód sosem stimmelt a GF-ek esetében (rossz eredményt hoztak ki), valószínűleg ezért is kaptak nevetségesen alacsony pontszámokat. OpenCL alatt már jobb a helyzet, és igazából ez az első teszt, ami mutatja, hogy van remény Kepler fronton is, nem minden GPGPU felhasználásra gyenge ez az architektúra. A teszt egyébként FFT adatokkal és memória-mozgatásokkal operál.
A végére hagytuk a CL Benchmarkot, ami rengeteg féle tesztet futtat. Ezeket nem akartuk külön-külön diagramon ábrázolni, a lenti képgalériában mindenki megtekintheti a kapott eredményeket. Röviden: az látható bennük, ami fent is, GPGPU felhasználásra a Radeonok jobbak.
Tuning
Mindkét új kártyánál kipróbáltuk, hogy mit lehet még kihozni belőlük. A HD7790 esetében a Catalyst Overdrive menüpontját használtuk túlhajtásra, míg a GTX650 Ti Boostra az AfterBurnert engedtük rá. A Catalyst a memória órajelet tekintve nem engedte, hogy túl sokáig nyújtózkodjunk, 1600MHz volt a max. (effektíve 6400MHz), és mivel ez a gyári órajele az alapból túlhajtott ASUS kártyának, így nem is volt gond a használata. A GPU-nál már valamivel nagyobb a mozgásterünk, egész 1200MHz-ig engedi tekerni a driver. Gondoltunk egy merészet és rögtön ezen az órajelen is nyitottunk, majd azt tapasztaltuk, hogy a kártya könnyedén vette az akadályt. Valószínűleg lenne még hová menni, de így a driverben elérhető maximális 1200/6400MHz-es órajelig jutottunk a Radeonnal.
A GeForce esetében pont fordított volt a helyzet az elért eredményeket tekintve. Bár kb. oda húzhatjuk az órajeleket, ahová nem szégyelljük őket, a GPU nem bírt el túl sok többletet, és Turbóval együtt 1124MHz-nél megállt, és még innen is néha-néha lejjebb vette magát (tuning nélkül 1058-on ment az idő nagy részében). Ez mindössze 6% tuning. A memória viszont nagyon bírta a kiképzést, 6912MHz-ig jutottunk el vele, e felett szép lassan instabillá vált (pedig de szép lett volna elérni a 7GHz-et). Az egyetlen gond ezzel, hogy a Radeonnak inkább memória-sávszélesség kéne, és annak van lekorlátozva a húzása, a GF-nek meg a GPU órajel emelés jönne a legjobban, viszont ezen a fronton nem volt benne sok tartalék. Ennek hála egyik kártyánál se vártunk komoly előrelépéseket a tuningos eredményeknél. A méréseinket az alábbi táblázat tartalmazza, de szeretnénk felhívni rá a figyelmet, hogy a tuning teljesen lutri dolog, semmi sem biztosítja, hogy más kártyákkal is ezeket az órajeleket lehet elérni.
A tesztek közül az AVP főleg a memóriát terheli, ez látszik is a GTX eredményein, hiszen itt tud a legjobban villantani a tuningjával, míg a TressFX a shadereket izzasztja, itt a Radeon majdnem el is éri azt a +20%-ot, amit a GPU-ja órajelén sikerült húzni.
Összesítés
Elérkezett hát a nagy pillanat, összesítsük az eddig látottakat. A szintetikus és a GPGPU tesztek eredményeit természetesen nem vettük figyelembe az alábbi diagramok esetében. A diagramok ugyanazok, csak más kártyát vesznek alapul.
Az AMD a HD7790-est elsősorban a GTX650 Ti ellen hívta életre, és mint láthatjuk, az ellen jó is, átlag 10%-kal erősebb. Az egyetlen gond, hogy az 1GB-os HD7850-esek szép lassan el fognak tűnni a polcokról, és azokat nem tudja pótolni az újdonság. Persze nem is akarja, hiszen nem kerül annyiba, de így lesz egy lyuk árban közte és a 2GB-os HD7850-esek között, amit az AMD pechére idővel a GTX650 Ti Boost tölthet be. Jelenleg még a 2GB-osok árán kelleti magát és úgy éppen csak megfelelő alternatíva, hiszen mi egy 1GB-os Radeonnal teszteltünk, és így is csak alig tudta tartani a lépést. Egy 2GB-os HD7850 az összteljesítményt nézve egy picit előrébb végzett volna (kevés teszt volt csak, ahol számított a memória mennyisége, úgyhogy tényleg csak picit).
Viszont a dollárban megadott árakat nézve valószínű, hogy beesik majd 50 alá a GTX650 Ti Boost, és akkor pont betömi azt a lyukat, ami az 1GB-os HD7850-es távozásával keletkezik, ott pedig tökéletes vétel lehet.
Az egyik legfontosabb tényező: az ár
Ha már ennyit beszéltünk az árakról, akkor foglalkozzunk egy kicsit bővebben is velük. Összeszedtük, hogy a mezőny tagjai jelenleg milyen áron kaphatóak, mert a teljesítményük mellett ez dönti el, hogy megérik-e a befektetést. Minden kártyánál egy sávot adtunk meg a legolcsóbbtól a legdrágább példányokig. A gyanúsan magas árúakat, amik beragadt készletek lehetnek, nem vettük számításba egyik kártyánál sem (az árakat az iPon webshopból vettük).
[italic][list type="unordered"]
[*]HD7750 1GB GDDR5 23-28k
[*]HD7770 1GB GDDR5 28-36k
[*]HD7790 1GB GDDR5 40-43k
[*]HD7850 1GB GDDR5 45-50k
[*]HD7850 2GB GDDR5 50-60k
[*]HD7870 2GB GDDR5 60-71k
[*]GTX650 1GB GDDR5 29-34k
[*]GTX650 Ti 1GB GDDR5 34-42k
[*]GTX650 Ti 2GB GDDR5 42-48k
[*]GTX650 Ti Boost 2GB GDDR5 50-55k
[*]GTX660 2GB GDDR5 54-69k
[/list]
[/italic]
Ha csak a fenti árakból indulunk ki, akkor azt mondhatjuk, hogy a HD7750-nek nem igazán van ellenfele a saját árkategóriájában (a GT640-est nagyon lehúzza a memóriája). A GTX650 kb. egy árban van a HD7770-nel, de sajnos sebességben inkább a HD7750-hez áll közelebb, így itt is érdemes lehet a Radeont választani. Innentől kezdve aztán már nem ilyen egyértelmű a helyzet. A GTX650 Ti és a HD7790 árban van egymáshoz képest még akkor is, ha azzal számolunk, hogy a HD7790 be fog esni a harmincasok tetejére. A GTX650 Ti Boost sorsa attól függ, hogy milyen gyorsan normalizálódik majd az ára, és esik be 50 ezer alá. Amint ez megtörténik, ez lesz a tökéletes pótléka az 1GB-os HD7850-nek, ami hosszútávon arra kényszerítheti az AMD-t, hogy egy kicsit csökkentsen a 2GB-os HD7850-es árán. Jelenleg viszont érdemes inkább rátolni párezer forintot és inkább egy GTX660-ast választani, főleg úgy, hogy az már az éppen futó promócióban is egy duplázást jelent.
Ez lehet ugyanis a másik döntő tényező a kártyák válogatásánál, ízléstől függően. Az NVIDIA jelenleg F2P játékokhoz kínál játékon belüli valutát (Planetside 2, Hawken és World of Tanks), míg az AMD inkább teljes játékokat osztogat. Igazából utóbbi szimpatikusabb extra, de Magyarországon a Never Settle Reloaded promóció nem úgy pörög, ahogy kéne. Az AMD rossz disztribúciós formát választott, így kb. olyan, mintha nálunk nem is létezne az akció. A tavalyi Never Settle-nél még nem így volt, úgyhogy van rá esély, hogy a jövőben újra felpörögnek az AMD akciói, de jelenleg az a valóság, hogy csak az NVIDIA kártyáknál lehetünk biztosak egy-egy kuponban. Ennek köszönhetően ha valaki játszik a fent említett F2P játékok valamelyikével, esetleg többel is közülük, az ne felejtse el számításba venni a kapható extrát, mert hozzáad valamennyit a kártya értékéhez.
Végezetül az előző generációs kártyákkal rendelkezőknek egy kis plusz infó. Sajnos nem tudtunk minden kártyát időre beszerezni, amit szerettünk volna, de a GTX560 körülbelül a GTX650 Ti szintjén van, a GTX560 Ti félúton a Boost felé, ahogy a HD6870 is. A GTX650 Ti tesztünk végén lévő ábra kevesebb játékkal készült, de segíthet elhelyezni az előző generáció tagjait a mezőnyben.
A tesztkártyákat a Ramiris Europe Kft.-től, a Mercury Impex Zrt.-től és a CHS Hungary Kft.-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet értük!